Mag u klanten vragen hun identiteitskaart te tonen?

U kan inderdaad een identiteitskaart of ander middel tot authenticatie vragen aan de klanten. Indien de klant u deze identiteitskaart geeft, kan u dit als toestemming beschouwen in de zin van de Privacywet.

U moet gewoon zorgen dat u het principe van "gegevensminimalisering" te allen tijde in acht neemt. U zal er dus voor moeten zorgen dat u de persoonsgegevens strikt persoonlijk gebruikt. Daarbij komt nog dat u in geen geval de foto, het identiteitskaartnummer, het rijksregisternummer of de geboorteplaats van de klant mag verwerken of bewaren. Die informatie heeft u namelijk niet nodig om te weten te komen wie de persoon is die de aankoop doet.

Dit zal dan ook toegevoegd moeten worden in de privacy policy en algemene voorwaarden. Dit kan bijvoorbeeld als volgt:

Voor autenthicatiedoeleinden kunnen wij de persoonsgegevens zoals de naam van de klant verwerken op basis van de identiteitskaart van de klant of een ander authenticatiedocument. Deze persoonsgegevens zullen echter strikt intern worden gebruikt. In geen geval zal de de foto, het identiteitskaartnummer, het rijksregisternummer of de geboorteplaats van de klant worden verwerkt of bewaard. 

Twijfelt u of de betrokken identiteitskaart wel aan betrokken klant toebehoort, ga dan naar www.checkdoc.be. Via deze website van de FOD Binnenlandse Zaken kan u nagaan of een identiteitskaart die u wordt voorgelegd gerapporteerd staat als verloren, gestolen, ongeldig, verlopen of niet uitgereikt.

Voor meer info raadpleeg hier de website van de privacycommissie.

 

Meer over: Privacy

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!