We ontmoeten Maarten in de kantoren van Acom, een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in o.a. infrastructuur, cloudoplossingen en cybersecurity. De sfeer is ontspannen en down-to-earth in het nieuwe pand in Wilrijk, waar het bedrijf sinds 2022 gevestigd is. Die positieve vibes zijn niet verwonderlijk, want de Acom-medewerkers zijn net terug van een shortski. Het past bij Maartens ambitie om de beste werkgever te worden in de IT-sector.  

Maarten, kan je ons meer vertellen over de geschiedenis van Acom?  

Acom bestaat 35 jaar, wat betekent dat het bedrijf een jaar ouder is dan ikzelf. In de beginjaren lag de focus van het bedrijf op computers. Acom staat dan ook voor ‘AllComputersMedia’. Zo’n 15 jaar geleden werd de beslissing genomen om te focussen op infrastructuur en hardware, een markt die razendsnel is geëvolueerd sinds toen. Fascinerend als je het materiaal en de mogelijkheden van toen vergelijkt met wat we nu hebben. Vijf jaar later kwam ik mee aan boord als salesmanager.  

En toen heb je bijgedragen aan de groei van Acom. Wat was jouw rol hierin? 

Klopt. Toen ik begon waren we met negen medewerkers en nu staat de teller op 34 mensen. In mijn salesfunctie heb ik een cruciale rol gespeeld bij het aantrekken van nieuwe klanten. In 2018 kreeg ik dan de opportuniteit om in te stappen als derde vennoot. Toen een grote IT-groep een tijdje later een bod deed op Acom, wilden mijn medevennoten de aandelen verkopen. Maar dat zag ik niet zitten. Je hebt dan de keuze: ofwel mee verkopen ofwel alles overnemen. Uiteraard was dat laatste geen evidente keuze, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Sinds 1 oktober 2022 ben ik de enige vennoot.   

Van drie vennoten naar jij alleen. Dat moet een enorme impact hebben gehad op zowel jou als op het bedrijf.  

Absoluut. Toen we met drie waren, was ik verantwoordelijk voor sales. Nu ik alleen aan het roer sta, moet ik mijn tijd anders indelen. Ik heb ervoor gekozen om mij te laten omringen door specialisten. Mensen die ik vertrouw en die weten waarmee ze bezig zijn. Niet alleen voor sales en marketing, maar ook voor het operationele werk, HR en financiën. Zo creëer ik tijd om te werken aan het bedrijf en om strategisch na te denken over de koers die het moet varen. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.  

Welke diensten bieden jullie anno 2024 aan? 

Wij bieden IT-managers op afroep aan KMO’s aan. Onze specialisaties omvatten advies, installaties, herstellingen, onderhoud en het bewaken van de IT-omgeving van onze klanten. De hardware die we verdelen is altijd inclusief service. Onze slogan is dan ook: uw IT in vertrouwde handen. Dat is onze passie.  

We zijn ook bereid om voor een all-in prijs te gaan, een risico dat veel concurrenten vermijden gezien de mogelijke verrassingen die IT-infrastructuur met zich mee kan brengen. Geen onverwachte facturen dus als je met ons samenwerkt. Verder werken we vooral met Microsoft. Producten die we aanbieden zijn zowel soft- als hardware zoals: Microsoft 365, wifi, firewalls, laptops, antennes, servers en data cloud. 

Als je binnenkomt zie je de bedrijfswaarden van Acom aan de muur hangen. Is dat belangrijk voor jou? 

Het is de essentie. Sinds mijn overname heb ik resoluut voor een mensgerichte aanpak gekozen. Zoals Richard Branson ooit zei: ‘Employees come first.’. Daar geloof ik sterk in. Door je medewerkers centraal te stellen, trek je automatisch de beste mensen aan. Dat leidt op zijn beurt tot een betere service voor je klanten, want je hebt de beste mensen. 

Onze kernwaarden zijn vervat in het acroniem ACOM: Ambitie – Competentie - Oprecht - Met elkaar. Vertrouwen vormt de verbindende factor tussen deze kernwaarden. Ik geef mijn medewerkers graag veel verantwoordelijkheid en dat loont. De kracht van zelfsturende teams mag niet worden onderschat.  

Op welke intern project in het bijzonder ben je trots?  

Eerst en vooral: ik beschouw mijn medewerkers als mijn klanten. Daarom zijn we ook verhuisd naar de Fotografielaan in Wilrijk. Hier is veel meer ruimte en parkeergelegenheid, wat het voor onze medewerkers aangenamer maakt om naar kantoor te komen. Onze collega’s zien elkaar niet zo vaak omdat ze regelmatig bij klanten zitten. Dat is het eens zo belangrijk om hen een welkom gevoel te geven.  

We hebben ook ons rendementssysteem herzien. We hebben onszelf de vraag gesteld: hoe factureerbaar is iemand? Want het principe ‘loon naar werken’ kan egoïsme aanmoedigen. We geven onze medewerkers de ruimte en de tijd om collega’s te helpen. Waar we ook mee uitpakken, is ons opleidingspakket. Je krijgt bij ons tot 60 opleidingsdagen per jaar, wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt.  

Doorheen de jaren heb je regelmatig beroep gedaan op UNIZO. Waarin hebben we jou ondersteund? 

Ik vind dat je als ondernemer voortdurend jezelf in vraag moet durven stellen en de drive moet hebben om bij te leren. UNIZO is wat dat betreft een geweldig klankbord. Zes maanden na de overname heb ik deelgenomen aan het begeleidingstraject Strategie & Groei. Tijdens dit traject zoom je in op drie zaken: jezelf als ondernemer, je onderneming en je omgeving. Je bedrijf en leiderschap worden geanalyseerd, waarna je wetenschappelijk onderbouwde adviezen krijgt. Houdt hetgeen je doet wel stand? Het is een essentiële vraag die je jezelf moet stellen voor de toekomst van je onderneming. 

Daarnaast zit ik ook in de groeigroep ‘Go For Growth’, een klankbordgroep met andere ondernemers. Als groep bepaal je zelf het jaarprogramma. Zo is er al een trendwatcher komen spreken of iemand over organisatiestructuren, dit kan dus erg uiteen lopen. Die bijeenkomsten bieden niet alleen waardevolle inzichten, je steekt ook veel van elkaar op. Een wijsheid van een collega-ondernemer die ik niet gauw zal vergeten is: ‘Versnel het onvermijdelijke.’ Daar zit voor mij veel waarheid in. Je bedrijf is niet gebaat bij uitstelgedrag. Soms moet je nu investeren om tijdwinst te maken in de toekomst.  

Eind april ga ik instappen in het Fast Growth traject. Dit is dan weer een traject dat erg focust op bedrijfscultuur en wetenschappelijk onderbouwd is.  

Op welke trends of ontwikkelingen in de IT-sector moet Acom anticiperen? 

Artificiële intelligentie, uiteraard! Weinig mensen weten dat Microsoft een meerderheidsaandeel heeft in OpenAI en steeds meer AI integreert in zijn toepassingen. Daar moeten we op voorbereid zijn. Bedrijven moeten vooral op voorhand goed nadenken over waar ze AI al dan niet willen integreren in hun processen. 

Ook connectiviteit wordt steeds belangrijker. Steeds meer mensen werken op afstand en verwachten ook dat hun werkgever hier flexibel in is. Uiteraard heeft de corona periode dit versneld, maar de generatie Alfa zal dit écht zien als het nieuwe normaal.  

Tot slot: wat zijn de toekomstplannen van Acom? 

We zijn ambitieus. We streven naar 16 extra medewerkers in 2024. Dat is een toename van de helft van ons personeelsbestand. We zijn ook goed op weg om dit doel te realiseren. Daarnaast overwegen we om een tweede vestiging te openen in Gent of Brussel. Maar mijn hoofdambitie blijft de beste werkgever zijn in de IT-sector! 

"Door je medewerkers centraal te stellen, trek je automatisch de beste mensen aan. Dat leidt op zijn beurt tot een betere service voor je klanten"

Maarten Avonts, CEO van Acom