Of we het nu willen of niet, het staat vast dat onze toekomstige auto elektrisch zal zijn. Europa heeft besloten dat vanaf 2035 alleen nog nieuwe auto's zonder uitstoot verkocht mogen worden, wat in de praktijk betekent dat de elektrische auto de diesel -of bezinewagen vervangt. Ook bedrijven zullen die transitie moeten ondergaan. Jochen De Smet, is expert elektrische mobiliteit en energie, en begeleidt bedrijven in deze omschakeling. We bespreken met hem alles wat je moet weten over elektrisch rijden en laden.

Zelf rijdt hij al vier jaar volledig elektrisch. Ongeveer 45.000 kilometers per jaar, zowel binnen als buiten de landsgrenzen en dat zonder heuse zoektocht naar een laadpaal of angst om een leeglopende autobatterij. “Transitie kent veel drempels, maar niets is nog onoplosbaar op vlak elektrisch rijden. Bedrijven die vandaag overschakelen, zijn geen voorlopers meer. We zitten echt in de grote uitrol nu.” 

Nieuw ecosysteem

“Vroeger was alles centraal georganiseerd. Dat was heel eenvoudig. De kerncentrale zorgde voor elektriciteit en je auto tankte je vol in het tankstation met het goedkoopste tarief in je buurt.”, begint Jochen. “Elektrisch rijden heeft twee werelden samengebracht: mobiliteit en energie. Die overgang van een heel centraal gestuurd systeem naar een decentraal systeem met lokaal hernieuwbare energie van spelers met nieuwe rollen, maakt het iets complexer voor bedrijven en hun energievoorzieningen. Nieuwe spelers op de markt zijn charge point operators (CPO), de operatoren die laadpalen en de afrekeningen ervan beheren en mobility service providers (MSP), bedrijven die laadabonnementen en laadpassen aanbieden zodat je overal in Europa kan laden.”

Jochen’s focus ligt voornamelijk op het begeleiden van bedrijven aan de aanbodzijde van elektriciteit bij het ontwikkelen van hun business en strategie. Bijvoorbeeld energieleveranciers, parking-uitbaters die laadpalen willen integreren in hun parkings, olie- en gasbedrijven, maar ook tankstations die nieuwe vormen van business proberen te ontwikkelen op vlak van elektrische mobiliteit. “Dat is geen evidentie in dit nieuwe ecosysteem. Er zijn veel verschillende schakels tussen zonnepaneel en gebruik in de wagen. Er is een hele ketting aan actoren die met elkaar interageren en waar contracten tussen elkaar moet afgesloten worden. Je moet als bedrijf strategische keuzes gaan maken. Dat zijn typische vraagstukken waar ik mijn klanten in begeleid. Ik ben ook gestart met het vormen van een netwerk van experten in energie en ruimtelijke ordening, die actief willen worden in de e-mobiliteitssector. Ik leid ze op en begeleid ze naar een job in de energie-, laadinfra of automobielsector. ”

Op het bedrijfsterrein zijn er meer mogelijkheden om zwaar in te grijpen op de energiekost voor het laden van wagens dan thuis bij de werknemer.

Laadopties

Laden op het werk, thuis of publiek? “In algemene termen adviseer ik altijd om maximaal in te zetten op laden op het werk. Waarom? De meeste mensen zijn daar minstens toch een paar uur en een bedrijf heeft doorgaans goedkopere energietarieven dan een particulier. Zelfs voor kmo’s is dat meestal het geval. Wanneer je meer dan 10 laadpalen (20 stekkers) gaat installeren op je bedrijfsterrein, komt daar vaak ook een middenspanningscabine bij kijken. Dat zijn dure investeringen in capaciteit, maar die zorgen later wel voor een goedkoper energietarief. Er zijn dus veel meer mogelijkheden op het werk om zwaar in te grijpen op je energiekost voor het laden van een voertuigen, in vergelijking met thuis bij de werknemer”, legt Jochen uit.

Steeds meer bedrijven geven hun medewerkers de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren. Dat is ook een goede keuze volgens Jochen. “Er komen ook steeds meer oplossingen om bijvoorbeeld laadpalen rechtstreeks te gaan sturen op zonnepanalen. Er wordt bovendien steeds meer thuisgewerkt. Dat is ook een opportuniteit. Als derde mogelijkheid kan je publiek laden. Da’s vooral een optie voor medewerkers die op een appartement wonen en geen toegang hebben tot een thuislaadpaal.”

Fiscaal aftrekbaar aan 150%

“Het is vandaag als onderneming fiscaal zeer interessant om elektrische laadinfrastructuur te installeren en je aansluitingscapaciteit te verhogen. Dat laatste wordt meestal berekend op computers, verlichting, ventilatie. Maar wie zijn wagenpark wil elektrificeren, moet ook doorgaans de aansluitingscapaciteit gaan verhogen. Die investeringskosten kunnen zelfstandigen of vennootschappen vandaag nog aan 150% aftrekken voor investeringen die vóór eind augustus 2024 zijn gedaan. Na deze datum verandert de aftrekbaarheid naar 100% en die zal de komende jaren verder afnemen. Het moment is nu.”

Aan dat belastingvoordeel hangt wel een belangrijke voorwaarde vast: “Om in aanmerking te komen, zijn bedrijven verplicht een deel van hun laadinfrastructuur een deel van de dag open te stellen aan het publiek. Dat betekent onder andere dat je een gangbaar laadtarief moet bepalen en je als bedrijf onderhevig wordt aan de wetgeving voor publieke laadpalen. En die wetgeving breidt steeds uit. Ik denk bijvoorbeeld aan regels rond prijstransparantie. De Economische Inspectie controleert daar streng op (meestal na klachten), ook bij semipublieke laadpalen. En vanaf mei 2024 is het trouwens verplicht voor nieuwe laadpalen dat mensen met een betaalapp kunnen betalen op een publieke laadplaats.”

“Ik moedig bedrijven aan, als het mogelijk is, en omwille van het belastingvoordeel, om een deel van hun laadpalen open te stellen aan het publiek, al zal je daar niet de grote inkomsten mee gaan generen, maar bedrijven moeten wel beseffen dat ze dan ook onderhevig zijn aan allerlei wetgeving. Goede afspraken maken met je CPO (charge point operator) is zeer belangrijk. “

E-mobiliteitsexpert Jochen De Smet: "Transitie kent veel drempels, maar niets is nog onoplosbaar op vlak elektrisch rijden. Bedrijven die vandaag overschakelen, zijn geen voorlopers meer. We zitten echt in de grote uitrol nu."

Soorten laadpalen

Bij het kiezen van laadpalen het belangrijk om rekening te houden met het vermogen van de laadpaal weet Jochen te vertellen. “Er zijn twee soorten laadpalen: AC-laadpalen, die traag opladen (11 tot 22 kW), en DC-laadpalen, die sneller zijn (50 tot 400 kW). Voor thuisladen of op het werk wordt altijd gekozen voor de tragere types. Die hebben doorgaans 4-8 uur nodig om een auto op te laden, wat ook ongeveer overeenkomt met de tijd je minstens per dag op je werk spendeert. Dat betekent dus dat 1 laadpunt 2 voertuigen per dag kan opladen, wat meestal al voldoende is.”  

Jochen adviseert aan bedrijven met medewerkers die veel de baan op moeten, om ook te kijken naar de snellere laadtypes met een hoger vermogen. Vooral als er veel werknemers slechts kortstondig op kantoor zijn, bijvoorbeeld voor een vergadering van 1 à 2 uur.  “Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de laadpaal laadt. Maar wel opgelet, je hebt ook de snelheid waarmee de voertuigen opladen. Het is niet omdat je een laadpaal hebt van 400 kW dat je voertuig ook aan 400 kW kan laden. De meeste voertuigen laden vandaag aan een maximumsnelheid van ongeveer 200 kW. Vandaag kunnen laadpalen dus sneller laden dan dat het voertuig aan kan. Het elektrisch laadvermogen van je wagen is dus wel belangrijk om te weten bij de keuze van een wagen.”

Laadpassen

Met een laadpas wordt het opladen van elektrische voertuigen een stuk eenvoudiger en efficiënter. “Een voordeel van laadpassen is dat alle laadtransacties op één overzichtelijke factuur voor je bedrijf worden vermeld, zowel voor binnenlandse als buitenlandse laadsessies. Aangezien elektrische voertuigen vaker moeten worden opgeladen dan dat er getankt wordt bij auto’s met een verbrandingsmotor, leidt dit tot meer transacties en afrekeningen. Een laadpas vereenvoudigt dit administratieve proces aanzienlijk door alle kosten op één plek te bundelen, waardoor werknemers geen onkostennota’s moeten binnenbrengen.”

“Daarnaast is een laadpas gekoppeld aan de werkgever en die zorgt ervoor dat de kosten voor het laden automatisch worden doorgerekend. Dit is vooral handig thuis bij werknemer waar bijvoorbeeld twee elektrische auto's zijn en slechts één laadpaal.”

Steeds meer bedrijven zeggen: het wordt te complex. Ik wil geen uitbater worden van elektrische laadpalen op mijn parking.

Ontzorgd

“Steeds meer bedrijven geven aan dat het beheer van laadpalen op hun parkeerplaatsen alsmaar complexer wordt, weet Jochen te vertellen. “Ze willen geen exploitant van elektrische laadpunten worden. Ze laten dit liever over aan een extern bedrijf dat een geïntegreerde oplossing biedt, inclusief investering en financiering. Dat is een nieuw servicemodel, dat steeds populairder wordt en zich richt op het volledig ontzorgen van bedrijven op het gebied van energie en oplaadinfrastructuur. Een voorbeeld hiervan is het creëren van publieke laadstations op bedrijfsparken, waarbij bedrijven op een kostenefficiënte manier van deze faciliteiten kunnen profiteren. Plus, er is het voordeel van één aanspreekpunt te hebben bij problemen. Sommige bedrijven bieden dit model zelfs aan voor thuisgebruik, meestal in samenwerking met leasingmaatschappijen. Hierbij biedt de werkgever zijn werknemer een laadpaal en de werkgever wordt ontzorgd van alle afrekeningen. Je krijgt een nieuwe vorm van financiering die aan het opstaan is en waarbij partijen geïnteresseerd zijn om dat soort van investering te gaan doen. Da’s heel gemakkelijk. Dan moet je niet betalen voor een laadpaal, maar dan betaal je per laadsessie. En op het einde van de maand wordt de factuur naar de werkgever gestuurd. Da’s bijzonder gemakkelijk.”

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

Logo VLAIO
Ook jouw energie in eigen handen nemen?

Een vraag over je energiefactuur, over energiesteun, over het hoe en wat van jouw energietransitie... De UNIZO Energielijn versterkt jou met informatie, tips en advies op alle energiefronten.

Hier vind je de gebundelde info

Nuttig voor jou