1. Investeer in sterke communicatie naar àlle ondernemers en maak Mechelen weer aantrekkelijk voor klanten
Veel communicatie komt niet of te fragmentarisch toe bij ondernemers, zeker buiten de kern. Werk een plan uit voor economische city-marketing. Bekijk welk imago Mechelen wil uitstralen, zodat dit duidelijk is voor bezoekers, klanten, ondernemers, medewerkers…

2. Een SPOC bij de stadsdiensten voor ondernemers die dossiers over diensten mee kan volgen
Uitbreiding van de bereikbaarheid van de dienst lokale economie met een SPOC mogelijkheden tot vrije consultaties. Ondernemers hebben vaak complexe dossiers verbonden aan belangrijke investeringen. Enkele een vlotte afhandeling maakt het mogelijk kansen te grijpen.

3. Een heldere overlegstructuur die alle ondernemers vertegenwoordigt en aanspreekbaar is
De overlegstructuur in Mechelen is goed, maar te complex. Heel wat ondernemers voelen zich onvoldoende vertegenwoordigd door de bestaande organen. Een heldere visie hierop is dan ook nodig naar de toekomst toe. Overleg met ondernemers over belangrijke beslissingen is cruciaal. Zowel politiek als administratie stelt zich best empathisch op ten opzichte van ondernemers.

4. Investeer in een duurzaam economisch weefsel in en rond Mechelen
Mechelen wordt groot door economische diversiteit en activiteit. Verder inzetten op bedrijvige kernen en ruimte om te ondernemen. Aanbod creëren en ondersteunen van flexkantoren en/of coworkingplaces voor starters, freelancers . Ook nood aan aanbod kleinere percelen voor kmo’s. Behouden van de (financiële) ondersteuning naar alle handelskernen en inzetten op verhoging aantrekkelijkheid: correct en duidelijk parkeerbeleid en signalisatie, properheid, veiligheid, aanpak lawaaihinder, vermindering leegstand en ondersteunende maatregelen zoals subsidies voor renovatie.

5. Een transparante fiscaliteit voor ondernemers, waarbij iedereen die Mechelen mee maakt, ook meegemaakt wordt door Mechelen

6. Duidelijk en transparant mobiliteitsbeleid
Parkeerbeleid, openbaar vervoer, zachte mobiliteit, bereikbaarheid, alles staat of valt met een aanbod en duidelijkheid. Op beide domeinen is er nood aan versterking zowel voor de bedrijventerreinen als de stad zelf.
Wanneer er werken zijn (met een impact) op Mechels grondgebied, dan vragen we een duidelijke en voorafgaande communicatie en signalisatie. Zo kunnen we onze leveranciers, klanten en werknemers ook tijdig informeren en de nodige aanpassingen doen.