De filezwaarte bereikte de eerste maanden van het jaar opnieuw een recordhoogte. “Dit probleem gaat zichzelf niet oplossen. Het aantal file-uren neemt toe en het openbaar vervoer verliest aan aantrekkingskracht. Het is tijd voor een echt mobiliteitsbeleid met meer investeringen in het openbaar vervoer, betere en veilige fietspaden én een slim prijsbeleid voor het gebruik van de wegen om de piekmomenten af te vlakken”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche.

De, weeral, stijgende grafiek van het aantal file-uren (bron Vlaams Verkeerscentrum) toont aan dat we de komende jaren alleen maar meer file zullen krijgen. Het wagenpark in België blijft ook groeien, terwijl onze wegen al verzadigd zijn.

 

“Om dit te keren zijn daadkrachtige maatregelen nodig: meer middelen voor een kwalitatief en gebruiksvriendelijk openbaar vervoer én een slimme manier van rekeningrijden", zegt Danny van Assche.  

 

Uiteraard is niemand vragende partij voor zomaar een extra belasting, integendeel. De kilometerheffing is dan ook geen doel op zich, maar vormt een belangrijke stap in het veranderen van ons mobiliteitssysteem.

 

Danny Van Assche: "Er moet wat tegenover staan. Dit wil zeggen ter compensatie van andere verkeersbelasting. Het invoeren van een slim prijsbeleid voor het gebruik van de wegen moet dus steeds ingebed worden in een ruimer mobiliteitsbeleid en kan enkel mits afschaffen van andere belastingen. Bij het uitrollen van dergelijk systeem moet de jaarlijkse verkeersbelasting worden afgeschaft, net zoals de belasting op inverkeersstelling. Op deze manier betaalt wie veel op onze wegen rijdt meer, dan wie nagenoeg nooit de wagen gebruikt. Een slim prijssysteem voor rekeningrijden maakt bovendien differentiatie mogelijk op basis van tijd en plaats. Zo betalen mensen die buiten de piekuren op plaatsen moeten zijn waar nagenoeg geen openbaar vervoer is minder dan wie in de spits met de wagen naar een stadskern moet. De files kunnen zo teruggedrongen, aangezien er meer zou worden nagedacht over het mobiliteitsgebruik en het economisch verkeer zou vlotter kunnen rijden, met minder verliesuren tot gevolg.”

 

Ook bij heel wat middenveldorganisaties is men, net zoals de mobiliteitsexperts,  ervan overtuigd dat er een vorm van rekeningrijden zal en moet komen. Uit een recente peiling van HLN en VTM-Nieuws blijkt nog dat meer dan de helft van de Vlamingen vindt dat rekeningrijden moet worden ingevoerd. Het is dus noodzakelijk dat dit volgende keer wél wordt opgenomen in het regeerakkoord.