Pensioenhervorming nu ook te licht bevonden door kredietbeoordelaar Fitch – ‘Gebrek aan urgentiegevoel om begrotingsprobleem aan te pakken is problematisch'


Kredietbeoordelaar Fitch waarschuwt deze week dat de pensioenhervorming geen positieve gevolgen heeft voor de Belgische financiële situatie. Zonder maatregelen dreigt deze zomer een ratingverlaging, waardoor we meer rente moeten betalen op de overheidsschuld. UNIZO hekelde eerder al de te beperkte maatregelen van de pensioenhervorming en de onbezonnen drang naar meer uitgaven. “We behoren met onze begrotingscijfers tot de top van Europa, weliswaar wel in negatieve zin. Tussen 2023 en 2028 zal de schuldratio verder oplopen van 105,4% bbp in 2023 tot 114,3% bbp in 2028. De kruik staat op het punt te barsten, maar er lijkt bij velen nog geen gevoel van urgentie om dit aan te pakken.” 

De waarschuwing van Fitch is een rood licht. Ook het Federaal Planbureau raamde de budgettaire effecten van de pensioenhervorming al bijzonder miniem. De genomen maatregelen zouden leiden tot een besparing van een luttele -0,04% in 2070 in vergelijking met de toestand bij het aantreden van de regering. UNIZO kijkt naar de volgende legislatuur om werk te maken van een echte hervorming die de betaalbaarheid van onze sociale zekerheid kan garanderen.

De groots aangekondigde hervorming van de regering houdt uiteindelijk in dat er een pensioenbonus komt voor wie niet op de vroegst mogelijke datum met vervroegd pensioen gaat, er een gedeeltelijke plafonnering komt van de perequatie en er een effectief gewerkte periode wordt ingevoerd om recht te hebben op het minimumpensioen. 

Voor UNIZO zijn deze beslissingen onvoldoende om van een grote pensioenhervorming te kunnen spreken. De pensioenuitgaven bedreigen op termijn de financiële houdbaarheid van onze sociale zekerheid. In 2005 ging 8,7% van ons BBP naar pensioenen, in 2019 was dit al 10,9%. En tegen 2050 zullen de pensioenuitgaven bij ongewijzigd beleid 13,5% van ons BBP kosten, nogmaals een kwart erbij. Op 45 jaar tijd zullen de pensioenuitgaven dus 55% sterker stijgen dan het BBP.  

UNIZO-voorstellen 

Vandaag stijgen de pensioenen sneller dan het BBP, omdat uitgegaan wordt van theoretische voorspellingen. Daarom moeten de welvaartsaanpassingen hervormd worden zodat ze beter zijn afgestemd op de reële evolutie van het BBP. Voor ambtenaren moet de perequatie vervangen worden door een systeem van welvaartsaanpassingen zoals bij werknemers en zelfstandigen. 

Op vervroegd pensioen gaan is een individuele keuze, die nu betaald wordt door de sociale zekerheid. De pensioenbonus die de regering invoert blijft diegene die tot aan de pensioenleeftijd werkt benadelen. Zelfs met de pensioenbonus zal iemand die op zijn 67 met pensioen gaat, tot zijn 91 moeten leven om beter af te zijn dan wie vervroegd met pensioen ging. UNIZO vraagt in de plaats daarvan meer vrijheid in ruil voor een grotere persoonlijke verantwoordelijkheid voor de individuele keuze.

“Wie na 42 jaar loopbaan vervroegd op pensioen wil gaan moet dat kunnen, maar moet per jaar vervroeging 3% pensioen inleveren”, zegt Danny Van Assche. “De pensioenbonus kan alleen toegekend worden aan wie een volledige loopbaan van 45 jaar bereikte."

Ook wil UNIZO dat de duur van gelijkstelde periodes beperkt wordt tot maximum een derde van de loopbaan.