Europese KMO's moeten de wereld redden
Karel Van Eetvelt | De kijk van Karel

Gisteren was ik op de allereerste Europese KMO-top, georganiseerd door onder andere UNIZO in het kader van het Belgisch voorzitterschap. Een succes en een hoopgevend evenement met centrale vraag: ‘How green makes money.’

Het antwoord was duidelijk: green can and will make money. En dat moet ook.

Want na afloop ging  ik – als een van de 700 aanwezigen - naar huis met het gevoel dat de toekomst afhangt van Europese KMO’s die inzetten op ecologie. En dat als wij in Europa de voortrekkersrol die we nu al hebben niet optimaal benutten, de wereld om zeep gaat.

Cru gesteld was dat de begeesterende boodschap van de Amerikaanse topeconoom Jeremy Rifkin. Ook Herman Van Rompuy was onder de indruk van de Europese KMO’s en prees hen omwille van hun focus op groene energie.

Datzelfde enthousiasme was merkbaar bij onze aanwezige ondernemers. Ik hoorde meermaals dat het geen evidentie is om een ecologische KMO op te starten en te overleven. “Maar hoe moeilijk het ook is om zo’n onsexy groen verhaal te beginnen, hier besef ik weer waarom ik er ooit mee begonnen ben!”

Het enthousiasme en de creativiteitkleren van hennep, groene gevels die je huis opfleurendienbladen van papier- zijn nu al aanwezig in vele KMO’s.  Algemeen steeg het aantal jobs in de groene sector ook met gemiddeld 7% per jaar tot 3,4 miljoen. Er zijn dus grote kansen en we moeten ons zelf doelen stellen: tegen 2020 moeten die cijfers verdubbeld zijn.

Want alleen dan kunnen we overleven. De boodschap van deze top was immers duidelijk: de toekomst is aan en van de Europese, groene KMO’s.

 

19 november 2010

Trefwoorden bij dit artikel: Energie, karelvaneetvelt, Creativiteit, ondernemersontmoeten, handel2020, Europa

 

Stel uw vraag
BelgacomElectrabelKBCADMBZenito