Maakbedrijven en ambachten

België bulkt van de baanbrekende vaklui, productiebedrijven en ambachten. Al deze makers en ambachtelijke ondernemers krijgen bij UNIZO een forum, via diverse projecten en initiatieven.

Sonck en Borgions

De Makers

Omdat makers overal zijn, omdat er nood is aan 1 verhaal en omdat we geloven in de toekomst van het maken, startte UNIZO met 'De Makers'. Vakmanschap en maken kadert in diverse maatschappelijke en economische trends en is bezig aan een revival. Maar maakberoepen en –opleidingen staan toch onder druk. Daarnaast zijn heel wat organisaties actief in Vlaanderen, maar ‘de maker’ voelt zich vaak alleen. Er is nood aan een maak(r)evolutie/beweging die hieraan tegemoet komt. 

Met De Makers willen we een ander imago geven aan vakmanschap, jongeren warm maken voor een beroeps- of technische opleiding, het publiek wakker schudden rond de vele makers die in ons land aan het werk zijn, maar vooral makers samenbrengen en ondersteunen.

Wie zijn de Makers

Wij spreken die makers aan die dezelfde waarden delen. De maker die kwaliteitsvolle nutsproducten maakt in België. De maker die daarbij bewust omgaat met materialen. Die toegevoegde waarde genereert dankzij zijn vakkennis en de eigenheid van zijn producten. Er zijn geen limitatieve criteria om aan deze makersbeweging mee te doen, zoals wel het geval is om het HIB authenticiteitslabel te bekomen. Iedereen die maakt in België en zich aangesproken voelt is welkom. Makers zijn de nieuwe en ambachtelijke maker, de aspirant maker, de DIY'er, de jonge maker én het maakbedrijf. 

Wat doen we voor Makers

Het UNIZO aanbod voor Makers en Maakbedrijven gaat heel breed. Zo erkennen we ambachtelijke makers met een authenticiteitslabel, begeleiden we maakbedrijven naar fabrieken van de toekomst, brengen we makers samen op netwerkevents, bouwen we mee aan een positief makers imago aan de hand van campagnes, video’s en uitdagingen. Een greep uit het aanbod ontdek je hieronder.

Meer over De Makers: website - Facebook - Twitter

De Makers

Handmade in Belgium

De consument zoekt terug meer en meer authentieke, handgemaakte producten. Die producten zijn te vinden bij ambachtelijke ondernemers. In de praktijk is het voor consumenten moeilijk om die ambachtelijke ondernemers en hun producten te onderscheiden van de industriële. Daarom reikt UNIZO het label Handmade In Belgium (kortweg HIB) uit. In het Engels, inderdaad. Op vraag van onze ondernemers die internationaal zaken doen.

Een jury van ondernemers en experten kent het label toe. Enkel wie aan de strikte criteria voldoet, komt in aanmerking. Wilt u als ambassadeur de HIB-community versterken? Als u denkt te voldoen aan de criteria, kan u zich hier kandidaat stellen.

Meer over Handmade in Belgium: website - Facebook - Twitter - Pinterest

Handmade in Belgium

Belgian Beauties

België bulkt van gepassioneerde makers en in het buitenland zijn we gekend voor ons bijzonder vakmanschap. Buitenlandse bezoekers staan te trappelen om onze Belgische bieren, pralines en frietjes te proeven. Toch hebben Belgische makers vandaag nog heel wat meer te bieden. Met Belgian Beauties worden Handmade In Belgium ondernemers uitgedaagd in het maken van een uniek Belgisch souvenir en relatiegeschenk.

Belgian Beauties is een ontwerpwedstrijd exclusief voor Handmade In Belgium labeldragers, gelanceerd door UNIZO en DHL Express.  Een Belgian Beauty is hét nieuwe Belgische souvenir dat vakkennis toont, België uitstraalt, uniek is en tegelijk ook compact zodat het past in de hand en makkelijk is mee te nemen op buitenlandse reizen.

Tijdens de eerste editie van deze wedstrijd streden 46 HIB labeldragers voor de prijs van Belgian Beauty. De jury koos de Tri-color Touch-pen van AB Wooddesign uit Avelgem als hét Belgische souvenir omdat die getuigt van vakmanschap. De pen is daarnaast compact, stijlvol en handgemaakt. De materialen zijn authentiek, maar hebben een eigentijdse functie.

Ga naar de website van Belgian Beauties

KMOGPS voor het Maakbedrijf

Deze KMOGPS is een stappenplan op KMO-maat om de transformatie van jouw onderneming naar een KMO van de toekomst te realiseren. Een KMO die niet meer worstelt om te overleven, maar een duurzame groei kent.
Het stappenplan, 24 stappen in totaal, verloopt volgens 5 fases: voorbereiding, externe analyse, interne analyse, strategiebepaling, en tenslotte uitvoering en evaluatie. Aan de hand hiervan herdenk je je bedrijf in het licht van de actuele uitdagingen.

Ga naar de website om het stappenplan te doorlopen

Meer projecten van UNIZO

Met verschillende projecten biedt UNIZO ondernemers extra ondersteuning. Het zijn voornamelijk projecten die focussen op een specifieke problematiek of uitdaging waarmee u als ondernemers geconfronteerd kan worden. Maar evengoed projecten die een ondernemersvriendelijke omgeving als doel hebben.

Ontdek alle projecten van UNIZO