Campagne: Ondernemers ondernemen voor iedereen

Het imago van ondernemerschap in Vlaanderen kan heel wat beter, zeker in vergelijking met omliggende landen. Daarom start Agentschap Innoveren & Ondernemen van de Vlaamse overheid met de steun van Flanders DC, Voka en UNIZO een meerjarige campagne, die aantoont dat de drijfveren van ondernemers in Vlaanderen divers en herkenbaar zijn, en dat ze vaak ondernemen om een positieve impact te hebben op hun eigen leefwereld of de maatschappij in het algemeen.

Ondernemers zorgen voor jobs, ze zorgen ervoor dat er waarde en welvaart gecreëerd wordt, ze nemen een heel belangrijke rol op in de maatschappij. We hebben nu voor de eerste keer met Vlerick Business School wetenschappelijk laten onderzoeken wat die maatschappelijke dimensie van ondernemerschap precies inhoudt. Uit de studie blijkt dat bijna de helft van de Vlaamse ondernemers onderneemt om maatschappelijke impact te hebben, en dat duurzaamheid voor Vlaamse ondernemers een heel belangrijke dimensie is. Ook zijn veel ondernemers actief als vrijwilliger, bieden ze gratis hun diensten aan bij organisaties met een sociale dimensie of steunen ze maatschappelijke initiatieven met een financiële bijdrage.

“We willen in Vlaanderen meer starters, meer blijvers en meer groeiers”, aldus Minister Muyters. “We moeten terug fier zijn op wat ondernemers presteren voor zichzelf, hun werknemers én de maatschappij. We lanceren vandaag een campagne onder de naam ‘Ondernemers ondernemen voor iedereen’ om te laten zien wat het ondernemerschap in Vlaanderen ons allemaal bijbrengt.” Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, valt hem bij: “We willen dat belang van het ondernemen als maatschappelijke drijfveer benadrukken. Met aandacht voor de passie van ondernemers om deze producten en diensten te creëren, te verbeteren en aan te passen aan de noden van de maatschappij. Maar ook aandacht voor de bijdrage van ondernemers aan het milieu, innovatie en tewerkstelling. Kortom, dingen waar iedereen iets aan heeft.”

De campagne zal via verschillende kanalen ondernemers tot bij de mensen brengen. De campagnewebsite www.ondernemersvooriedereen.be bundelt verhalen en videogetuigenissen van ondernemers. Tevens kunnen ondernemers er hun eigen drijfveer ontdekken via een zelftest. Naast de getuigenis van Vannessa Vankerckhoven (Novosanis) zijn er al ook getuigenissen te bekijken van David De Keyser (Deeleenkoe), Geert Houben (Cubigo), Dieter Frimout (Bakkerij Frimout) en Murielle Scherre (La Fille d’O) en zijn er ook al twintig geschreven getuigenissen te lezen. De campagne behelst eveneens een tv-spot, een tv-programma en een roadshow. Tot slot willen de initiatiefnemers ook gaan werken aan het discours rond het ondernemerschap in de media. Ondernemers zullen zich kunnen laten coachen in het beter brengen van hun verhaal. Daarnaast komt er ook een initiatief om correcte en genuanceerdere informatie over het ondernemerschap te verstrekken aan journalisten.

Het volledig persbericht vindt u hier.