Hebben uw werknemers een social media policy ondertekend?

Wie een blog heeft of actief is op Twitter, weet dat die uitspraken voor iedereen leesbaar zijn. Maar ook wat je op Facebook plaatst, is meer openbaar dan we soms beseffen. Zo is het al meer dan eens gebeurd dat werknemers ontslagen worden nadat ze hun werkgever bekritiseerden op sociale media. Werknemers denken vaak dat het recht op vrije meningsuiting ontslag in zulke situaties onmogelijk maakt. Maar dat klopt niet altijd. Zo beschrijft de loyauteitsplicht bijvoorbeeld dat de werknemer zijn werkgever eerbied en achting verschuldigd is. De vertrouwelijkheidsplicht zorgt er dan weer voor dat je als werknemer geen fabrieks- of zakengeheimen bekend mag maken.

Werknemers letten dus beter op met wat ze op de sociaalnetwerksite plaatsen. Zeker over hun werkgever. Maar ook bedrijven kunnen maar beter voorzorgsmaatregelen treffen. UNIZO raadt aan om nieuwe medewerkers bij de aanwerving een social media policy te laten ondertekenen. Op die manier weten de werknemers op voorhand waar, wanneer en hoe sociale media niet gebruikt kunnen worden.

Hoe moet zo’n social media policy eruitzien? UNIZO heeft voor u al een model opgemaakt! Ontdek het hier!

Lees hier het volledige artikel op deredactie.be.