“Influencers zíjn harde werkers, in tegenstelling tot wat critici denken”

To influence –beïnvloeden. Een werkwoord zo oud als de tijd zelf, en toch vandaag hipper dan ooit. Want wie eens naar de sociale media gepiept heeft, moet al zijn best doen om namen als PewDiPie, Joy Anna Thielemans, Jordy Janssens, Sofie Valkiers, Tiany Kiriloff of Matthias Geerts niet tegen het lijf te lopen. Stuk voor stuk influencers met elk een flink aantal volgers op hun sociaal medium. Of het nu om YouTube, Instagram, Twitter of een blog gaat. Maar hoe werkt dat influencing precies? Hoe word je een influencer? En kan je als bedrijf zo’n influencer inschakelen om je product te promoten? Ellen Anthoni van trendbureau Trend Wolves legt het ons uit. Nadien vertellen Jordy Janssens en Matthias Geerts hoe zij volger per volger het wereldwijde net veroverden.

“Ongeveer gelijk met de komst van de sociale media is de trend ‘digital influencing’ ontstaan, tonen dat je een product of merk cool vindt en daardoor mensen aanzetten dat ook te kopen”, aldus Ellen Anthoni van Trendwolves. “De tijden waarin merken of bedrijven zelf de consument van hun product konden overtuigen, zijn voorbij. Vandaag ligt de focus meer peer-to-peer. Consumenten gaan op zoek naar reviews van andere gebruikers. Wat het bedrijf zelf over haar product of dienst vindt of vertelt, geloven ze niet meer. Daarom zetten steeds meer bedrijven in op influencer marketing. Ze zoeken iemand die hun product vernoemt op een blog of toont in een video, waarna de volgers van die persoon gretig doorklikken naar de website of webshop om een exemplaar te bestellen. En voor die vernoeming of vertoning betaal je de influencer. Er valt dus ook wel wat mee te verdienen, met dat influencer zijn.”

Influencing is echt wel een fulltime job

“In tegenstelling tot wat vele critici denken, is influencer zijn niet te onderschatten. Het lijkt je goesting doen, jezelf zijn en af en toe wat commerciële content vermelden, maar het is echt hard werken. Je moet haast voortdurend online zijn, reageren op je volgers en zorgen dat je top of mind blijft. Je publiek tevredenstellen ìs een fulltime job. Een influencer moet voortdurend bijhouden wat er nieuw en trending is. En wat werkt en wat niet. Want hoe snel je populariteit is gekomen, zo snel kan die ook weer gedaan zijn. Daar komt natuurlijk nog bij dat aan die filmpjes of foto’s heel wat voorbereiding aan vooraf gaat, dat je daar materiaal voor nodig hebt, dat er nog gemonteerd en bewerkt wordt...  Zelfs in een eenvoudige foto kunnen heel wat uren kruipen.”

Matthias Geerts: “In het buitenland verdien ik twee keer zoveel”

190.000 volgers op Instagram, 10.000 op Twitter en nog meer lezers van zijn blog, ... en daar komen er nog elke dag bij. Dat de 22-jarige mode- en lifestyleblogger Matthias Geerts ‘hot’ is op het net, kan niemand ontkennen. Hij begon in 2013 met wat foto’s van zijn outfit te posten op Lookbook, later ook op Instagram en schreef hij erover op zijn blog. En op een kleine vier jaar groeide hij uit tot een digital influencer waarvoor merken als Prada, H&M en Nivea in de rij staan. “Maar het is enorm hard werken om relevant te blijven voor je lezers en volgers. En ook wel een kwestie van geluk”, weet Matthias.

“Vandaag heb ik 190.000 volgers. And counting. Want elke maand komen daar een 4000-tal bij. Mijn lezers en volgers zijn vooral mannen tussen 18 en 30 en ook wel wat vrouwen tussen 13 en 17. 38% daarvan komt uit de Verenigde Staten. Mijn Instagramaccount trekt ook heel wat mensen uit Mexico en Bangkok aan, België staat pas op de vierde plaats. Voor mijn blog zijn de Brazilianen nog een grote groep. Dat maakt dat ik er vandaag toch al wat meer aan kan verdienen. De meeste merken of bedrijven betalen voor een campagne op Instagram. Daar heb ik nu iets meer dan 3000 foto’s op gepost. Ik denk dat ik daar 80% van mijn inkomsten aan te danken heb. Hoewel ik de bedrijven in kwestie dan ook wel eens vermeld in mijn blog. Ook daar moet ik natuurlijk voor interessante content zorgen. 40% van wat ik op mijn blog post, werd aangestuurd door sponsors, de overige 60% is eigen content. Ik ben ook op andere sociale media actief zoals Twitter, maar dat is dan eerder voor mezelf. Een korte post die meteen in de massa verdwijnt is commercieel minder interessant. Ondanks mijn 10.000 volgers.

...

Jordy Janssens: “Je móet uniek zijn. Dat maakt het moeilijk”

Jordy Janssens a.k.a. MojoOnPc, amper 17 jaar en hij mag zich al een van de populairste Belgen op het net noemen. Hij heeft meer dan 1 miljoen volgers, postte al 161 flimpjes waarvan het bekendste zo’n 10 miljoen views opleverde. Jordy beschikt over een manager en zijn broer is halftijds bij hem in dienst. En sinds enkele weken ruilde hij de schoolboeken in voor een permanente stek aan zijn computer. Het begon allemaal drie jaar geleden...

“...in mijn kamer in Herentals”, vult Jordy aan. “Ik keek zelf regelmatig naar andere influencers op YouTube en wilde het ook eens proberen. In het begin filmde ik, net zoals zovele anderen, hoe ik Call of Duty speelde met wat muziek op de achtergrond. Eerst lag de focus op het computerscherm, daarna richtte ik de camera eens op mezelf. Wat me aanvankelijk saai leek om naar te kijken, werd al snel boeiend wanneer ik er wat mopjes tussen gooide. En toen besefte ik dat ik een gat in de markt had ontdekt. Want in België focuste niemand zich echt op humor. Mijn eerste humoristische filmpjes werden een paar honderd keer bekeken. Ik stuurde ze naar een paar mensen door, die ze op hun beurt naar anderen stuurden en zo werden ze verder verspreid. Ik raakte stilaan bekend in het milieu en maakte mijn eerste parodie over hoe Russen zouden gamen. Zo eenvoudig als wat. Je ziet me door mijn dorp lopen met een fles wodka, dansen op café en computerspelletjes spelen. Tot mijn grote verbazing ging het meteen viraal. Wereldwijd werd het zelfs 10 miljoen keer bekeken. En toen was ik vertrokken.”

...

 

Het volledige artikel leest u deze maand in ZO Magazine.