Inspirerend UNIZO Ondernemerscongres: "Wie wendbaar inspeelt op verandering wint"

Karel Van Eetvelt op UNIZO OndernemerscongresHet UNIZO Ondernemerscongres, op 22 mei, lokte heel wat ondernemers en vrije beroepers naar pretpark Bobbejaanland in Lichtaart. Terwijl hun familieleden zich, ondanks het regenweer, kostelijk vermaakten in de attracties, lieten zij zich in de congreszaal al even gewillig en wendbaar 'door elkaar schudden' - figuurlijk dan - door de uitdagende toekomstvoorspellingen van de sprekers. Digitalisering, circulaire economie, diversiteit, disruptie... "We zijn nog maar aan het begin van een omwenteling die zich de komende jaren versneld verder zal doorzetten. Wie nu nog ontkent, heeft geen toekomst meer", hield UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt de aanwezige ondernemers onomwonden voor, daarin bijgetreden door nationaal UNIZO-voorzitter Karl Verlinden. "En ook de overheid moet haar rigide regelgeving moderniseren, om wendbaar ondernemerschap mogelijk te maken", voegde Karel Van Eetvelt daar nog aan toe. Instemmend geknik bij Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Philippe Muyters, die erkende "dat de overheid ondernemers als klanten moet beschouwen."

De toekomst is digitaal en mobiel
Steven Van Belleghem op UNIZO Ondernemerscongres
Keynote speaker en digitaal evangelist Steven Van Belleghem maakte die boodschap in zijn betoog meteen heel concreet. "De toekomst is niet alleen digitaal, de toekomst is ook meer dan ooit mobiel", stak hij van wal. "Cijfers van bekende grote webshops tonen aan dat vandaag al een meerderheid van online bestellingen gebeurt op toestellen met kleine schermen. En de klant wil het nog makkelijker en sneller, hier en nu. Toegegeven, dat stelt jullie als ondernemers voor grote uitdagingen. Maar ik heb ook goed nieuws voor jullie. Want meer nog dan in het verleden is in die digitale context een extreem klantgerichte, persoonlijke benadering cruciaal. En laat net dat één van de elementen zijn waar jullie als KMO's zo sterk in zijn."

De toekomst is diversRachid Lamrabat

Dat er ondanks die klantgerichte KMO-aanpak nog heel wat belangrijke klantengroepen - en dus kansen op extra omzet - worden genegeerd, werd haarscherp in de verf gezet door etnomarketeer Rachid Lambrabat. "Er is een Marokkaanse, Turkse... middenklasse aan het opstaan, met een behoorlijke koopkracht en oog voor kwaliteit, maar die door jullie nog heel vaak wordt genegeerd. Vanuit een soort clichématig, maar in veel gevallen achterhaald beeld dat jullie van deze bevolkingsgroepen hebben. Terwijl een beetje meer aandacht voor de specifieke klantenwensen van, bijvoorbeeld, moslims, heel wat extra omzet kan genereren. De toekomst is niet alleen digitaal, de toekomst is ook divers. Straks zal zeventig procent van de bevolking in een stad als Antwerpen van allochtone afkomst zijn. Spin daar toch garen uit."

De toekomst is duurzaam

Didier Pierre op UNIZO OndernemerscongresOok een andere houding ten aanzien van 'afval' kan wel degelijk geld opleveren in plaats van geld kosten, in weerwil van de perceptie. Didier Pierre, zaakvoerder van NNOF (Nearly New Offiche Furniture) kwam op het UNIZO Ondernemerscongres zwart op wit bewijzen hoe je verlieslatende afvalstromen kan ombuigen naar een winstgevend business model. "We geven oud kantoormeubilair een tweede leven, door het creatief te herwaarderen en daardoor weer heel hip te maken", verklapte hij zijn 'geheim'. "We moeten onze grondstoffen van de toekomst uit de economie halen en niet langer uit de grond."

Innovatieve start ups maximaal stimuleren

Katrien Dewijngaert op UNIZO Ondernemerscongres"De economie van de toekomst heeft heel veel nood aan creatieve, verfrissende ideeën, producten en diensten", vatte Katrien Dewijngaert van Start it@kbc de uitdaging van de toekomst samen. "We moeten dan ook maximaal investeren in het ondersteunen en creëren van de nodige zuurstof voor innovatieve start ups."

Het is geen leven zonder risico's

Cedric Dumont op UNIZO Ondernemerscongres"Creativiteit is één zaak, durven springen een andere. En dat laatste is al even essentieel", kopte stuntman en sportcoach/psycholoog Cedric Dumont de eindgoal van het fomele congresgedeelte binnen. "Het is geen leven zonder risico's. Vertrouw op je intuïtie, wees gefocust, maar durf er voor te gaan. Want enkel wie risico's neemt kan winnen en groeien. De toekomst is en blijft aan de durvers."
 

Bekijk ook het verslag van het UNIZO Ondernemerscongres op Facebook en Twitter (hashtag #unizocongres)