Belgian Beauties, wedstrijd voor hét Belgische souvenir

België bulkt van gepassioneerde makers die elke dag bezig zijn met het bewerken van materialen tot een uniek stuk. In het buitenland zijn we gekend voor ons bijzonder vakmanschap. Buitenlandse bezoekers staan te trappelen om onze Belgische bieren, pralines en frietjes te proeven. Toch hebben Belgische makers vandaag nog heel wat meer te bieden. Met Belgian Beauties worden Handmade In Belgium ondernemers uitgedaagd in het maken van een uniek Belgisch souvenir en relatiegeschenk. 

Belgian Beauties

Wat is een Belgian Beauty?

Een Belgian Beauty is hét nieuwe Belgische souvenir dat jouw vakkennis, als HIB labeldrager prijsgeeft, België uitstraalt, uniek is en tegelijk ook compact zodat het past in de hand en makkelijk is mee te nemen op buitenlandse reizen. Het souvenir dat de buitenlandse ontvanger verrast en charmeert kost min. 5 en max. 150 euro (incl. btw).

Eerste editie meteen een succes

Tijdens de eerste editie van deze wedstrijd streden 46 HIB labeldragers voor de prijs van Belgian Beauty. Op de website van Handmade in Belgium kan je de verschillende inzendingen bekijken. De jury koos de Tri-color Touch-pen van AB Wooddesign uit Avelgem als hét Belgische souvenir! De jury koos de Touch-pen omdat die getuigt van vakmanschap. De pen is daarnaast compact, stijlvol en handgemaakt. De materialen zijn authentiek, maar hebben een eigentijdse functie.

Floral, een zilveren broche in de vorm van een bloem met de Belgische driekleur in zijdedraad van Karin Carmeliet uit Reet, behaalde de tweede plaats. ‘Ceci n’est pas une lampe’, een witte openbloeiende kaars met de illusie van een lamp van Inge-Lise Vermeire uit Gent sluit de top drie af. De winnaars kregen hun prijzen op 13 januari 2015 in aanwezigheid van HM Koningin Mathilde, minister van Buitenlandse Zaken Reynders en minister van Staat Van Rompuy.

Een initiatief van UNIZO en DHL Express

Belgian Beauties is een ontwerpwedstrijd exclusief voor Handmade In Belgium labeldragers, gelanceerd door UNIZO en DHL Express. Naar eigen zeggen omdat “toeristen nog te vaak huiswaarts keren met een souvenir ‘made in China’ terwijl er zo vele waardevolle, ambachtelijke en unieke Belgische producten zijn die ons land minstens even sterk symboliseren”. Daarnaast zijn relatiegeschenken uitermate belangrijk om België in het buitenland bekend te maken. “Souvenirs en relatiegeschenken zijn geen exportproducten pur sang, maar ze zijn minstens even belangrijk om ons land naar de wereld uit te dragen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Exportondersteuning

4 op 10 ambachtelijke ondernemers exporteert nu al naar het buitenland. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO Internationaal en DHL Express bij ambachtelijke ondernemers. Meer dan de helft van wie nog niet exporteert, zegt wel interesse te hebben. Maar een gebrek aan kennis en tijd weerhoudt hen. “Het potentieel aan exporterende ambachtelijke ondernemers is groot. Zij dragen als geen ander het merk België via hun producten de wereld rond. Zij zijn onze ambassadeurs. Het zou jammer zijn, mochten ze omwille van een gebrek aan kennis, tijd of financiële middelen de stap niet durven wagen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Om ambachtelijke ondernemers een duwtje in de rug te geven, ontwikkelde UNIZO samen met partner DHL Express ondersteuning op maat van de exporterende ambachtelijke ondernemer. De wedstrijd Belgian Beauties maakt deel uit van dit pakket aan ondersteuningsmaatregelen,