Jij een merk? Natuurlijk! Wanneer je als freelancer je diensten aanbiedt en klanten wil werven dan moeten zij jou kennen. Net daarom is het belangrijk om aan je personal branding te werken en van jezelf een sterk merk te maken. Hier alvast 7 tips voor jouw persoonlijk merk.

1. Ken jezelf

Als freelancer is het key om jezelf te kennen. De antwoorden op de vragen Wie ben ik? en Wat kan ik? vormen de basis van je persoonlijke merkidentiteit.
Weet waarin je persoonlijke meerwaarde voor potentiële klanten zit en onderzoek waarin jij uniek, beter of vernieuwender bent dan je collega’s. Wat zijn je sterke punten, waarden en passies? Ga ook na wie je doelgroep is en kijk hoe je hen kan bereiken en zoek hier naar een goede match.

2. Vertel je verhaal consistent

Als freelancer vertel je jouw authentiek verhaal op een boeiende manier, zorg er zeker voor dat je persoonlijke merkidentiteit consistent weerspiegeld wordt in al je communicatie, gaande van je website en social media tot je e-mails en portfolio. Een sterk verhaal kan potentiële klanten aantrekken en je onderscheiden van de concurrentie.

3. Wees professioneel online

Investeer in een professionele website en gebruik social media platforms om jezelf te promoten en je netwerk te vergroten. Zorg ervoor dat alle details perfect zijn, zodat je online - waar vaak de eerste kennismaking plaatsvindt - een uiterst professionele indruk maakt.

4. Lever topwerk

Mond-tot-mondreclame is van alle tijden en werkt marketinggewijs nog altijd uitstekend. Lever steeds topwerk af en dit van eerste contact tot nazorg. Het is the extra mile die het verschil maakt. Een stukje dat niet in de offerte zat toch ook snel even in orde brengen, een laatste telefoontje om nog even te vragen of de oplevering naar wens was of dat ene idee dat je toch ook nog snel hebt toegevoegd. Die dingen maken het verschil tussen ‘een vorige klant’ en een ‘ambassadeur’.

5. Investeer in netwerken

Een gerichte aanwezigheid op (lokale) netwerkevents is een goede investering van je tijd. Je ontmoet er op een informele manier potentiële klanten en bouwt zo relaties uit die op termijn renderen en omgezet worden in inkomsten. Als lid van UNIZO kan je op de website heel eenvoudig op zoek gaan naar interessante activiteiten bij jou in de buurt.
Ook online zijn er veel netwerkmogelijkheden. Word lid van groepen en communities en hélp mensen. Dat is wat jij als freelancer doet en dat is de basis van elke goede zakenrelatie.  

6. Sociale media

Gebruik sociale media om je merk te promoten, maar opgelet, kies selectief welke platforms je gebruikt. Kies voor de platforms die het meest relevant zijn voor jouw doelgroep en zorg voor waardevolle en consistente inhoud die vertrekt vanuit je merkidentiteit.

7. Wees jezelf

Blijf trouw aan je eigen normen en waarden. Schrijf deze voor jezelf eens op en probeer er vanaf dan heel bewust en consequent mee op te gaan. Laat jouw persoonlijkheid terugkomen in je teksten, offertes, facturen, sollicitaties, sociale media, omgang met collega’s,… Zo creëer je vanzelf een merk én een eigen positie in de markt waarop je actief bent.