10 cruciale redenen waarom fotografie in marketing belangrijk is

  1. Tegenwoordig wordt er zoveel informatie online gedeeld - 1,5 biljoen stukken inhoud - dat marketeers alles uit de brand moeten slepen om de aandacht van hun doelgroep te grijpen. Door visuele elementen toe te voegen stijgt de interesse om de inhoud te lezen met maar liefst 80%.
  2. Het menselijk brein kan maar een beperkt deel van informatie verwerken. Gegevens die het verwerkingsproces versnellen, zoals de juiste foto's, zullen altijd voorrang krijgen.
  3. Doordat 93% van alle menselijke communicatie non-verbaal is, is het combineren van visuele elementen en goed geschreven tekst een ideale manier voor marketeers om de verbeelding van hun doelpubliek aan te spreken.
  4. Visuele inhoud kan viraal gaan wanneer het publiek het waardevol genoeg vindt om te delen met hun online community en sociale netwerken. Dit helpt om merkvertrouwen, zakelijke integriteit en klantenloyaliteit te bouwen.
  5. Fotografisch sterke merken zijn dynamisch, emotioneel en tijdloos. Door foto's toe te voegen die de merkboodschap duidelijk maken, help je het doelpubliek om de boodschap beter te begrijpen en appreciëren.
  6. Ondanks de moeite die gedaan wordt om aankopen op een rationele basis te analyseren, laten consumenten zich meestal leiden door hun emoties als het op hun koopbeslissingen aankomt. Het gebruik van boeiende foto's lokt emotionele reacties uit over het merk.
  7. We zijn in een nieuw marketingtijdperk beland waarin een merk bepaald wordt door diegenen die het beleven. 40% van de online gebruikers reageert beter op visuele content dan op content die enkel tekst-gebaseerd is.
  8. Foto's zijn gemakkelijker te verteren dan tekst. Facebookcampagnes genereren 65% meer engagement en tweets hebben gemiddeld 35% meer retweets wanneer er foto's bij zijn tegenover die zonder.
  9. Mensen zijn ingesteld om snel een oordeel te kunnen vormen, soms zelfs onbewust. Een professionele uitstraling, inclusief prachtige foto's die een product of dienst in de juiste context toont, bouwen vertrouwen op.
  10. Er is een directe link tussen het gebruik van hoge kwaliteitsfoto's in marketing en de groei in verkoop. Met foto's kan je consument zich visualiseren hoe hij/zij het product of de dienst zelf zou gebruiken en het laat toe om zich voor te stellen hoe jouw product of dienst zijn/haar leven verbetert.

Bron: Hilde Peetermans (meester-fotograaf, visual branding, Visuele Verhalen)

Op zoek naar een professionele fotograaf? Hier vind je ze!

Meer info: Marketing & Sales, Ondernemersforum