SMAC (Social, Mobile, Analytics, Cloud)


SMAC is de convergentie van vier technologieën (social, mobile, analytics en cloud) in ondersteuning van bedrijfsinnovatie.  Het is het ecosysteem dat een bedrijf in staat stelt om over te stappen van e-business naar digitaal zakendoen.

unizo scan digitalisering

Goed bezig? Doe de UNIZO-scan digitaliseren! 

Ben je mee met de laatste technologische trends? Zit je op de digitale trein, heb je die gemist of zit je nog wat achteraan? Check het via de UNIZO-scan digitalisering (met de steun van Imec). De scan meet de digitale maturiteit van je onderneming en geeft je advies en tips op maat.

Doe de scan!

Social, Mobile, Analytics, Cloud

De vier technologieën verbeteren de bedrijfsvoering en helpen ondernemingen dichter bij de klant te komen met minimale overhead en maximaal bereik. De wildgroei van gestructureerde en ongestructureerde gegevens, gecreëerd door mobiele apparaten, draagbare technologie, verbonden apparaten, sensoren, sociale media, klantenkaartprogramma’s en het browsen op websites, creëert nieuwe businessmodellen. Geen van deze technologieën is bijzaak, want het is de integratie van de vier die het concurrentievoordeel en nieuwe zakelijke kansen creëert.

Evolutie en opkomst van SMAC

De term SMAC werd in 2011-2012 bedacht om de impact van de ‘consumentisering’ van IT te beschrijven. Enterprise computing bestond uit één-op-één communicatie en uit software en hardware die op één locatie leefden. De introductie van de mobiele apparaten en de toegenomen afhankelijkheid van ‘cloud computing’ zette het traditionele computermodel op zijn kop.

Sociale mediaplatform boden nieuwe manieren om klanten te bereiken, ermee te communiceren, ze te benaderen en te werven. Met gegevensanalyse werden ondernemingen slimmer rondom hoe, wanneer en waar mensen bepaalde goederen en diensten consumeren ondersteund door goedkopere en krachtigere verwerkingskracht en opslag. De cloud bood dan weer een nieuwe manier om toegang te krijgen tot technologie en de gegevens die een onderneming nodig heeft om snel te reageren op veranderende markten.  Het luidde een nieuwe manier in om infrastructuur, platforms en diensten te bouwen.

Nieuwe mogelijkheden voor de kmo

SMAC bracht en brengt nog steeds de mogelijkheden binnen het bereik van de kmodie tot voorheen alleen voor de grote bedrijven toegankelijk waren. De SMAC-stack integreren in de bedrijfsvoering helpt om op een slimme manier om te gaan met de snel evoluerende marktomstandigheden, technologische innovaties en werkgewoonten van uw medewerkers en die van uw klanten en leveranciers.

Tip: Hoe data verzamelen en verwerken in 4 stappen

Data is vandaag de heilige graal voor kleine en grote ondernemingen. Met data laat je je zaak efficiënter draaien. Data zijn de grondstof om artificiële intelligentie in je zaak te brengen. Hoe verzamel je deze data? Volg de 4 stappen uit dit artikel.

Data verzamelen doe je zo