6 praktische tips over laadpalen

Laatste aanpassing: 
09/11/2021

Je overweegt als ondernemer om één of meerdere laadpalen te installeren. Wat moet je weten voor je eraan begint? 

1. Wat kost een laadpaal? 

De prijs van een laadpaal hangt af van tal van factoren. Het merk, of je al of niet een slimme laadpaal wil (die je met de smartphone kan aansturen), hoe snel je wil laden… Een ‘gewoon’ model start vanaf minstens 650 euro, een ‘slim’ model vanaf minstens 900 euro. Er zijn tal van leveranciers op de markt. Laat je zeker goed adviseren over het type laadpaal dat het beste bij jouw noden aansluit. Dan heb je natuurlijk ook nog de kosten voor het onderhoud, service en de energie.

2. Wat krijg ik ervoor?

Wie thuis zelf een laadpaal plaatst, kan sinds 1 september 2021 rekenen op een belastingvermindering van 45 procent. De maatregel geldt zowel voor eigenaars als huurders. Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend is wel beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige. Het laadstation moet bovendien “intelligent” zijn en mag enkel gebruikmaken van groene stroom. Het fiscaal voordeel voor de particulieren zal stelselmatig worden afgebouwd, om mensen aan te zetten tot een snelle investering. Vanaf 1 januari 2023 daalt het tarief naar 30 procent, een jaar later naar 15 procent.

Ook bedrijven worden via een verhoogde investeringsaftrek gestimuleerd om laadpalen te plaatsen. Voor hen geldt sinds september 2021 een aftrekpercentage van 200 procent, dat van 2023 wordt wel afgebouwd naar 150 procent. Hun laadinfrastructuur moet tijdens een deel van de dag ook toegankelijk zijn voor andere gebruikers. 

3. Moet ik laadpalen voorzien als ik (nieuwe) parkeerplaatsen voorzie? 

Sinds maart 2021 geldt een verplichting voor de installatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van nieuwbouw of ingrijpende renovaties waarvoor je een omgevingsvergunning nodig hebt.

Daarnaast komt er vanaf 2025 een verplichting voor de installatie van oplaadpunten op parkeerterreinen van bestaande niet-residentiële gebouwen, dus zonder dat er een omgevingsvergunning aan te pas komt. Parkeerterreinen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten dan minstens 2 oplaadpunten hebben. In de praktijk: elke parking van grote handelszaak of bedrijf met veel werknemers of bezoekers, moet dus tegen 2025 over 2 laadpunten beschikken, ook als ze tussen nu en 2025 geen omgevingsvergunning aanvragen.

Alle verplichtingen voor laadpalen op parkings

4. Welke laadpaal neem ik?

Er zijn palen voor standaard, versneld en supersnel laden. Om een idee te geven, met een supersnelle laadpaal ben je op een half uur klaar met opladen. Met een standaardpaal duurt het een aantal uren.

Goed nieuws, tegenwoordig maakt het niet meer uit met welke wagen je rijdt. De laadpaalstekkers zijn uniform.

Denk goed na over welke laadpaal je kiest en hoeveel je er wil plaatsen. Zet niet zomaar 40 laadpalen, want afhankelijk van het aantal laadpalen zal er bijvoorbeeld meer vermogen nodig zijn op het net. Gebruik slimme laadpalen waarbij het beschikbare elektrische vermogen op een slimme manier over de laadpalen heen kan verdeeld worden (zgn. load balancing). Zo vermijd je eventuele aanpassingen of verzwaringen van de elektrische netaansluiting. Gebruik enkel jij de laadpaal of ook je werknemers, klanten of bezoekers? Blijft de wagen de hele dag staan of moet die snel kunnen laden om te vertrekken?

5. Wat als het fout loopt?

Zoals bij elk ‘toestel’ kan ook bij een laadpaal al eens iets mis gaan. Een stekker die vast zit, een laadpaal die niet werkt… Daarom is het aan te raden om een contract af te sluiten met een zogenaamde Charge Point Operator (CPO). Noem de CPO gerust de helpdesk van de laadpaal. Je kan er 24/24u terecht. De CPO kan de paal vanop afstand bedienen, of stuurt een technische ploeg ter plaatse.  Idealiter is de CPO en de leverancier ook een en hetzelfde bedrijf.

6. Hoe laad ik op?

Met een laadkaart of laadsleutel ontgrendel je de laadpaal en kan je beginnen laden. Het bedrijf achter de laadkaart, de Mobility Service Provider (MSP), zorgt voor de facturatie.

Denk goed na over met welk systeem je wil werken. Best neem je een type laadkaart waarmee je overal terecht kan: bij publieke laadpalen, in het buitenland… Je kan ook één of meerdere laadpassen of zelfs je kredietkaart koppelen aan een mobiliteitapps om jezelf het leven nog makkelijker te maken. Ondertussen vind je hiervoor verschillende apps op de markt. Er zijn ook apps die aangeven waar er beschikbare laadpalen zijn of hoe lang het nog duurt voor de laadpaal beschikbaar is. 

Lees ook: 

Waarom laadpalen installeren? 4 goede redenen

Eric De Cuyper laat klanten op zijn parking opladen

Je kan ook terecht bij:

Je netbeheerder Fluvius: voor algemeen advies over elektrisch rijden en laadpalen, als inspirator voor duurzame mobiliteit. 

Bij de Vlaamse Overheid via  www.milieuvriendelijkevoertuigen.be

Meer over: Bedrijfswagen, Belastingen, Bedrijfsvoertuigen, Energie, Groene energie, Vervoer, Steunmaatregelen, Steunmaatregelen milieu en energie

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!