Bedrijfswagens

Laatste aanpassing: 
07/09/2022

Heel wat ondernemers bieden aan hun werknemers een bedrijfs- of salariswagen aan. Een wagenpark vraagt steeds de nodige aandacht en er komt ook heel wat bij kijken. Zeker nu we steeds meer afstappen van benzine- en dieselwagens en richting een grotendeels elektrisch wagenpark evolueren. Voor auto’s die besteld worden vanaf 1 juli 2023 wijzigt de fiscaliteit van bedrijfs- en salariswagens in het voordeel van elektrische of emissievrije wagens, maar we moeten deze wagens ook opgeladen krijgen. En wat als we een bedrijfswagen op de tweedehandsmarkt willen verkopen?

Fiscaliteit bedrijfswagens

Fiscale aftrekbaarheid

De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens verandert grondig. De aftrekbaarheid van wagens met een klassieke verbrandingsmotor wordt afgebouwd en enkel emissievrije bedrijfswagens zullen nog in aanmerking komen voor fiscale aftrekbaarheid. In de praktijk zien we al een verandering voor wagens die besteld worden vanaf 1 juli 2023. Het resultaat is dat de aankoop of lease van nieuwe elektrische of emissievrije wagens voordeliger is of zal zijn dan van wagens met een klassieke verbrandingsmotor.

Hoe zit de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens in elkaar? 

Meer over de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens

Voordeel alle aard

Ook het voordeel alle aard (VAA) en de bijhorende belastingen kenden een wijziging: de referentiegetallen voor de CO2-uitstoot werden met ingang van 2022 aangepast. De basisregel is dat het voordeel van alle aard waarop je belast wordt, berekend wordt op basis van de cataloguswaarde van het voertuig en de CO2-uitstoot, ongeacht het aantal privé-kilometers. 

In de huidige regeling wordt het voordeel berekend op basis van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen, volgens deze formule:

Voordeel van alle aard = cataloguswaarde x afschrijvingscoëfficiënt x % (CO2-coëfficiënt) x 6/7

Deze formule bestaat dus uit 3 componenten. Hoe het VAA op basis van deze 3 componenten bepaald wordt en meer over het VAA vind je via onderstaande link:

Meer over het VAA

Laadinfrastructuur

Een elektrische wagen moet uiteraard niet langer tanken, maar moet worden opgeladen aan een laadpaal. We zien steeds meer laadpalen verschijnen, zowel voor het gewoon als het snelladen. Waar moet je rekening mee houden en wat zijn de mogelijkheden? Kan ik een beroep doen op premie?

Als ondernemer kan je laadpalen voorzien op het bedrijf, al dan niet toegankelijk voor derden, maar ook bij de werknemer thuis is het vaak mogelijk om een laadpunt te plaatsen. Bij het renoveren of bij nieuwbouw zijn er bovendien een aantal verplichtingen omtrent laadpalen.

Meer info over laadpalen

Omgaan met een elektrische auto: enkele tips

  • Laad de batterij voor dagelijks gebruik op tot 80% voor een betere levensduur van de batterij. Laden tot 100% doe je enkel wanneer dit echt nodig is en liefst pas vlak voor vertrek.
  • Snelladen doe je best enkel wanneer het nodig is. Constant snelladen is niet goed voor de batterij en kan betekenen dat de garantie op de batterij vervalt, maar het is ook een pak duurder. Ook snelladen doe je beter maar tot 80%. De laatste 20% tot aan 100% neemt namelijk ongeveer even veel tijd in beslag als laden van 10% naar 80%.
  • Verre afstanden zijn perfect mogelijk met een elektrische wagen. Je bekijkt best op voorhand wel eens wat de laadmogelijkheden zijn. Er verschijnen steeds meer snellaadpalen en ook het aantal laadpalen bij onder meer hotels en attracties neemt sterk toe.
Meer over: Bedrijfswagen, Belastingen, Bedrijfsvoertuigen, Energie, Vervoer

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!