Bent u verplicht een klacht van een consument te behandelen?

Wanneer een consument een klacht heeft over uw onderneming, zal hij zich normaal gezien eerst tot u wenden. Bent u verplicht om gevolg te geven aan die klacht?

Het is inderdaad wettelijk verplicht om gevolg te geven aan een klacht van een consument ( in de zin dat u minstens op de klacht moet antwoorden). Het spreekt echter voor zich dat u sowieso best elke klacht van een consument ter harte neemt en tracht een oplossing te vinden.

Wanneer u een klachtendienst heeft, bent u bovendien verplicht het telefoonnummer, faxnummer en mailadres van deze klachtendienst aan de consument te geven vooraleer die een overeenkomst sluit. Heeft u geen klachtendienst, dan zal de consument zich kunnen richten tot uw algemene contactgegevens.

Wanneer een consument een klacht indient, bent u verplicht ‘zo snel mogelijk op deze klacht te reageren’ en ‘alles in het werk te stellen  om een bevredigende oplossing te vinden’.
Let op: als er geen oplossing wordt gevonden, moet u aan de consument op mail, per brief, … (per telefoon volstaat niet) de contactgegevens van de Consumentenombudsdienst doorgeven of van een andere Ombudsdienst waartoe u behoort. Doet u dit niet, dan riskeert u een sanctie van de Economische Inspectie.

De contactgegevens van de Consumentenombudsdienst:
North Gate II
Koning Albert II-laan 8 Bus 1
1000 Brussel
Tel : 02 702 52 00
Fax : 02 808  71 20
E-mail : contact@consumentenombudsdienst.be
www.consumentenombudsdienst.be

Afgepunt

  • Laat klachten van consumenten niet zomaar liggen. U moet er wettelijk gezien gevolg aan geven.
  • Geef duidelijk aan waar u klanten voor eventuele klachten terecht kunnen.
  • Als u er niet uit geraakt, moet u doorverwijzen naar de Consumentenombudsdienst

Ledenvoordeel

Op zoek naar juridische bijstand bij klachten of conflicten? U kan een advocaat zoeken uit uw regio en rechtstreeks contacteren. Het eerste uur is dan als UNIZO-lid gratis. Zie www.unizo.be/advocaat.

 

 

Meer over: Commerciële acties, Klachten, controles en inspecties, Geschillen, Bemiddeling
Thema: Juridisch

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!