Black Friday overleven in 1,2,3

Laatste aanpassing: 
23/11/2021

Kijk je als handelaar op tegen Black Friday? Of vind je het net een feest? Wat je er ook van denkt, Black Friday is een blijver en dus maak je er beter het beste van. Met deze tips wordt het alvast geen horror Friday.

1. Laat je niet arm intimideren

Natuurlijk bestaat er zoiets als concurrentie, en in sommige sectoren zijn prijsstunts de norm. Maar de goedkoopste in alles word je nooit. Het is ook vaak een ongelijke strijd en dus kan je beter creatief dan te vrijgevig zijn. Wat win je met een overrompeling in je zaak als je bij elke verkoop armer wordt? Denk goed na over hoe ver je wil gaan, over hoeveel geld je bereid en in staat bent te verliezen aan kortingen, op welke assortimenten... en of er geen alternatieven zijn. Laat je niet intimideren, blijf zoveel mogelijk baas in eigen zaak… en vooral in eigen portemonnee.

2. Meer geven voor hetzelfde geld kan ook

Heel wat handelaars – groot en klein! - gaven de voorbije jaren een leuke attentie bij aankoop in plaats van een korting. Misschien ook een idee voor jou? Als je slim en creatief bent in het kiezen van je geschenk, ligt de gepercipieerde waarde een pak hoger dan wat jij ervoor betaalde. Zo creëer je extra meerwaarde, in een vorm die veel persoonlijker is dan een banale korting. Meer lachende gezichten voor minder geld! Je kan allerhande geschenkartikelen inkopen, maar vaak hoef je niet verder te zoeken dan in je eigen assortiment.

3. Creëer een warm gevoel met een goed doel

Iets moois kopen en tegelijk een goed doel steunen, welke consument wil dat niet? Een Black Friday-actie waarbij je, bijvoorbeeld, per aankoopschijf een bedrag aan een goed doel schenkt, is een investering in menselijk en maatschappelijk geluk. Het zorgt bij je klanten voor een dubbel goed gevoel, en je draagt ook zelf iets bij. Met de keuze van je goede doel kan je bovendien een statement maken naar de buitenwereld en vertellen wie je als ondernemer, maar ook als mens bent, waar je voor staat , waar je in gelooft: gezondheidsonderzoek, duurzaamheid, armoedebestrijding… er zijn tal van projecten en initiatieven die je kan steunen. Steun waarvan de impact voortleeft tot lang na Black Friday.

Kortom

Black Friday wordt voor jou vooral wat je er zelf van maakt. Denk goed na en hou de regie zo goed mogelijk in handen. Wij vanuit UNIZO roepen alle consumenten intussen op om ook op Black Friday vooral te winkelhieren, of lokaal te kopen. En consumenten, dat zijn we allemaal. Deze oproep geldt dus voor elk van ons. Denk daar ook vrijdag aan. Succes!

Zoek je nog meer retailtips?

Als zelfstandige ondernemer in de retail wil je zoveel mogelijk uitdagingen omzetten in opportuniteiten. Je wil je omzet van je zaak verhogen en je onderscheiden van de rest. Met de Winkelhier AcademieWebinars, en een divers aanbod aan informatie, sessies en begeleiding ondersteunen wij jou daarin.

Ik wil sterker staan als retailer

Meer over: Commerciële acties, Promoties

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!