Een klant wil een gekocht item retourneren en vraagt zijn geld terug – wat zijn de regels?

Sorry! Toegang tot deze pagina werd voorbehouden aan UNIZO leden.

Laatste aanpassing: 
08/03/2021

Je klant is niet tevreden van een gekocht product en wil het graag retourneren. Hij vraagt zijn geld terug. Ben jij verplicht het item zomaar terug te nemen, en het geld van je klant terug te nemen? Wat zijn de regels? Er zijn drie mogelijkheden. We lijsten ze even voor je op!

De klant koopt het item fysiek in de winkel

Als de klant het item fysiek bij jou in de winkel gekocht heeft, ben je wettelijk niet verplicht om het om te ruilen of te vergoeden.

Sommige handelaars voorzien wel een commerciële geste en bieden de mogelijkheid tot ruilen of tegoedbon aan, al dan niet onder bepaalde voorwaarden of met uitzonderingen zoals tijdens de soldenperiodes of voor bepaalde producten. De voorwaarden, uitzonderingen en termijn worden in dit geval best meegedeeld op het kasticket.

Ook op een tegoedbon zet je best de voorwaarden en einddatum. Zo moedig je de klant aan om terug te komen en is er achteraf ook geen discussie over het vervallen van de bon.

De klant koopt het item online

Dan heeft de klant in de meeste gevallen (op een aantal uitzonderingen na) een wettelijke herroepingsrecht van 14 kalenderdagen. Alle informatie daarover vind je hier.

De klant reserveert het item online (zonder aankoop) en koopt/betaalt het in de winkel

Dan geldt deze informatie

Meer over: Contracten, Intellectuele eigendom, Muziek afspelen, Muziek in winkels, horeca, wachtplaatsen,..., Webshop, Herroeping aankoop door de klant

Je ziet meer als UNIZO lid

Deze inhoud is enkel voor UNIZO-leden, of word nu lid.

Je ziet meer als UNIZO lid

Bent u reeds UNIZO-lid? Log dan in met uw UNIZO account. Anderzijds kan je een lidmaatschap aanvragen.

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!