Hoe een huurcontract elektronisch registreren?

Het was al langer mogelijk om een huurcontract voor woninghuur elektronisch te registreren. Hiertoe is de website Myrent.be ontwikkeld. Voor makelaars was er myrent.pro. Beide toepassingen hadden echter enkel betrekking op de woninghuur.

Dat is nu veranderd: Vanaf 2017 kunnen ook handelshuur en andere huurcontracten online geregistreerd worden. In tegenstelling met de woninghuur is voor deze contracten de registratie niet gratis.De online registratie kan daarom pas definitief zijn nadat de vereiste registratiegelden betaald zijn. Het rekeningnummer waarop u moet storen en de mededeling die u moet toevoegen krijgt u via Myrent.

De online registratie wordt aangemoeditgd maar is niet verplicht. Dat zou voor vastgoedmakelaars in de toekomst wel het geval worden. Registreren via e-mail of fax is echter niet meer mogelijk.

Opgelet! Om van deze toepassing gebruik te kunnen maken moet u een authenticatieprocedure doorlopen. Hiervoor heb je een elektronische identiteitskaartlezer of een certificaat nodig (Isabel, GlobalSign of Certipost). U moet ook over een scanner beschikken.

De website Myrent.be zal je steeds de nodige aanwijzingen geven zodat je de procedure makkelijk kan doorlopen.

De procedure via Myrent.be verloopt als volgt:

  • Na de authenticatie kan je kiezen uit een aantal modelcontracten. Selecteer een modelcontract en vul het vervolgens met de nodige gegevens aan (naam huurder en verhuurder, datum van ondertekening, datum van inwerkingtreding, huurprijs, enz...).
  • Druk het ingevulde ontwerpcontract en alle wettelijke bijlagen af.
  • Onderteken het contract (huurder en verhuurder).
  • Vervolgens moet je het ingevulde en ondertekende contract inscannen en in pdf-formaat op je pc bewaren.
  • Nu kan je het op je pc bewaarde gescande contract via dezelfde toepassing op het internet naar Patrimoniumdocumentatie doorsturen.
  • Nadat je het gescande contract verstuurd hebt zal je een ontvangstbevestiging krijgen. Deze kan je eventueel afdrukken en op je pc bewaren.
  • Het bevoegde registratiekantoor zal het huurcontract registreren en het geregistreerde huurcontract met de post naar de verhuurder opsturen.

 

Meer over: Huur, Woninghuur, Huurovereenkomst opmaken-registreren

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!