Juridisch kan je weinig doen tegen negatieve recensies. Online platformen en sociale media kanalen mogen de mogelijkheid bieden om recensies over bedrijven te plaatsen, en gebruikers mogen hun beoordeling/mening in principe ongezouten delen. Uiteraard zijn er wel grenzen, en mag men niet zomaar leugens of zware beledigingen uiten. In dat laatste geval kan u aan de beheerder van website vragen om de valse of aanstootgevende reacties te verwijderen. De beheerder zou dan moeten nagaan of de reacties inderdaad in strijd zijn met de gebruikersvoorwaarden.
Iedereen is altijd en overal online. Als bedrijf kan je dus maar beter een gedegen online imago krijgen én behouden. Een ondernemer moet daarom ook aan de slag met review marketing. Het stimuleren van reviews, het reageren op reviews en het verwerken van de ontvangen feedback in de onderneming. Want zeker in deze tijd van relance kunnen onze ondernemers elke steun goed gebruiken. Ook online!
Reviews zijn als het ware mini-reclamecampagnes. De consument is geïnteresseerd in wat anderen te zeggen hebben voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Dus we willen jou als ondernemer daarbij helpen. En we schuwen daarbij ook de negatieve reviews niet, want daarin schuilt feedback waar een ondernemer mee aan de slag kan. Reviews zijn dan wel een gratis marketingtool, toch voorziet 1 op de 5 ondernemers niet de mogelijkheid om een review na te laten. En zelfs als de mogelijkheid er wel is, gaan ondernemers er niet proactief mee aan de slag.
![]() |
![]() |
Er zijn dus wel een aantal mogelijkheden op juridisch vlak, maar het is niet gegarandeerd dat die de gewenste resultaten zullen leveren. Juridische stappen kunnen dus in sommige gevallen nuttig en nodig zijn, maar daarnaast is het ook belangrijk dat er ingezet wordt op het commerciële en psychologische karakter van de review én dat de reactie op de review minstens even belangrijk is. Schuw daarbij ook de negatieve reviews niet, want daarin schuilt vaak feedback waar je als ondernemer mee aan de slag kan.
Maar hoe reageer je als ondernemer dan het best? We geven je hierbij alvast wat tips:
Negatieve beoordelingen zijn meestal geoorloofd en daar kan je dus niet veel anders aan doen dan hierop zelf professioneel te reageren. Gaat het om valse of manifest leugenachtige beoordelingen, dan is dat iets anders. Die kan je soms laten verwijderen of er een schadevergoeding voor vragen en/of een strafklacht neerleggen.
Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.
Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.
Ons adviesteam staat voor je klaar!