Je laat je bijstaan voor het psycho-sociaal welzijn van je medewerkers tijdens coronatijden? Maak dan zeker gebruik van de werkbaarheidscheque!

De werkbaarheidscheque zal tijdelijk worden uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding, waarbij telkens aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van de medewerkers, en dat voor:

  • Aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, voor de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers, in de gewijzigde context door de coronapandemie
  • Competentieversterking noodzakelijk om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext
  • Aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers.

Het is aanbevolen om deze acties uit te rollen in navolging van het resultaat van een risicoanalyse en/of eerder uitgevoerde scan. Natuurlijk blijft het ‘standaardpakket’ ook nog mogelijk. Met de werkbaarheidscheque kan je:

  • een meting of scan aankopen om de werkbaarheidsgraad in de organisatie in kaart te brengen
  • en/of begeleiding inkopen bij het uitvoeren van een scan/meting.

Begeleiding kan inhouden:

  • rapporteren over de werkbaarheid
  • opstellen van een werkbaarheidsplan of toekennen van een prioritering aan de maatregelen of verbeterprojecten die zijn opgenomen in dit plan
  • monitoren en opvolgen van de veranderingen op het vlak van werkbaar werk

Als je alleen begeleiding voor het opstellen van een actieplan aankoopt, mag dat uitsluitend op voorwaarde dat er maximaal 6 maanden voor indiening van de factuur een werkbaarheidsanalyse uitgevoerd is binnen de onderneming.

Er kunnen 3 elementen gefinancierd worden, apart of gecombineerd. Als onderneming moet je je ook engageren om, naar aanleiding van de analyse of begeleiding, maatregelen en/of verbeterprojecten uit te voeren op het vlak van werkbaar werk. Maar de effectieve uitvoering van verbeteracties kan niet gefinancierd worden met middelen voor de maatregel, tenzij die zich situeren onder ‘Uitbreiding ten gevolge van corona’. Voor andere verbeteracties kan je terecht bij maatregelen zoals de oproepen van ESF-Vlaanderen (bv. Drive). Daarnaast kan je als KMO ook een beroep doen op steun voor opleiding en advies via de KMO-Portefeuille.

Word je geconfronteerd met medewerkers die gedemotiveerd zijn, last hebben van overmatige stress of het werkplezier kwijt zijn? Hoe moet je daar als werkgever mee omgaan? De werkbaarheidscheque zet je op de goede weg!

 

 

Je kan als werkgever online een werkbaarheidscheque aankopen bij de Vlaamse overheid. Met die cheque kan je dan jouw onderneming laten scannen op vlak van werkbaarheid. Zo krijg je een scherp beeld van de sterktes en werkpunten op vlak van werkbaar werk. Je kan de cheque ook gebruiken om je te laten bijstaan bij het opstellen van een actieplan of het bekijken van mogelijke acties. Dat kunnen soms kleine, praktische maatregelen en tips zijn die de werkomstandigheden duurzaam kunnen verbeteren en mensen met goesting naar hun werk doen gaan.

Hoe dan ook: jij als werkgever kiest waar je wil op inzetten. De werkbaarheidscheque is er voor alle ondernemingen uit de profitsector: zowel voor eenmanszaken en middelgrote bedrijven als grote organisaties.

De subsidie bedraagt maximum 10.000 euro per onderneming. Voor kmo’s die hun kmo-portefeuilleplafond bereikt hebben, is er bovendien maximaal 5.000 euro extra aan te vragen voor acties rond werkbaar werk. Je kan de werkbaarheidscheque aanvragen via www.vlaanderen.be/werkbaarheidscheques

Wil je je werkbaarheidscheques concreet investeren?

Dan kan je bij Liantis terecht. Zij brengen het welzijn op je werkvloer van a tot z in kaart. Daarnaast helpen ze je graag bij het opstellen van een werkbaarheidsplan en maatregelen die het welzijn kunnen verbeteren.

Benieuwd naar de aanpak voor jouw onderneming? Neem dan contact met Liantis. Ze lichten jou de verschillende formules vrijblijvend toe! 

Wil je zelf al eens checken hoe het gesteld is met de werkbaarheid van jouw bedrijf?

Op www.dewerktest.be kies je een aantal stellingen die van toepassing zijn op jouw onderneming. Daarna toont de test je een aantal sterktes en mogelijke valkuilen en krijg je zes weken lang tips en tools om de werksituatie te verbeteren.

www.werkbaarwerk.be, de vernieuwde website, geeft meer info, tools en goede voorbeelden die je inzicht en inspiratie geven om aan de slag te gaan rond werkbaar werk.

Kortom

  • Je kan als werkgever online een werkbaarheidscheque aankopen bij de Vlaamse overheid via www.vlaanderen.be/werkbaarheidscheques
  • Je kan een subsidie ontvangen tot 10.000 euro + 5.000 euro extra uit de kmo- portefeuille om jouw onderneming te laten scannen en werkbaarder te maken.
Meer over: Gezondheid-Welzijn-HRM, HRM, Psycho-sociale zaken, Werkomstandigheden
Thema: Personeel

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!