Mag u kosten doorrekenen als uw klant elektronisch betaalt?

Laatste aanpassing: 
09/08/2019

Het gebeurt steeds minder, maar af en toe ziet u nog een bordje met een melding als ‘ voor betalingen met bancontact van minder dan 10 euro  0,50 euro’  Sinds 9 augustus 2018 is dat echter niet meer toegestaan en is het verboden om nog kosten door te rekenen voor het gebruike van een betaalmiddel.

Voor welke betalingen mag u geen kosten meer doorrekenen?

Het doorrekenen van kosten is van toepassing op eender welk betaalmiddel. Voor overschrijvingen, domiciliëringen of kaartbetalingen, maaltijd - of ecocheques, ...  mag u in geen enkel geval nog kosten doorrekenen, ongeacht of het gaat om een betaling in de winkel, dan wel online.

Mag u betaling met bancontact toelaten enkel vanaf een  bepaald bedrag?

Strikt genomen legt de wetgeving enkel een verbod op om kosten door te rekenen. Wat u bijvoorbeeld wel nog mag doen, is aangeven dat u pas kaartbetalingen aanvaardt vanaf een bepaald bedrag. Zeker voor dure betaalkaarten zoals American Express of Diners, waarvoor u al snel een commissie van 3% betaalt, kan u dus aan de klant aangeven dat u deze kaarten slechts aanvaardt vanaf een bepaald bedrag. Natuurlijk moet u dan wel de afweging maken of uw klant dat ook zal appreciëren…

Meer over: Betaalverkeer, Betaalterminal, Elektronisch betaalverkeer, Nieuw in 2018

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!