Facebook, Instagram, Twitter,... De sociale media zijn niet meer weg te denken, ook niet voor jou als ondernemer. Ze geven je extra kanalen en opportuniteiten om commerciële acties te voeren om bestaande klanten te binden of nieuwe klanten te werven. Met welke regels moet je hierbij rekening houden?
Om gebruik te kunnen maken van Facebook, Instagram, Twitter… moet je je akkoord te verklaren met de algemene voorwaarden daarvan. Daarin staan reeds verschillende regels beschreven. Kijk deze dus altijd eerst na, aangezien er regelmatig wijzigingen worden in aangebracht.
Mag je in het kader van een commerciële activiteit op Facebook gebruik maken van ‘friends’ in plaats van ‘likes’?
In de algemene voorwaarden van Facebook wordt gesteld dat “profielen” (waar ‘friends’ mogelijk zijn) niet mogen worden aangewend voor commerciële activiteiten. Voor bedrijven/commerciële activiteiten laat Facebook in principe enkel de aanmaak van “Facebook Pagina’s” toe (die kunnen worden ‘geliked’). Een commerciële actie of voordelen koppelen aan het “frienden” van een Facebook pagina kan dus in principe niet. Het “liken” is in principe wel toegelaten.
Wedstrijden op Facebook: wat mag, en wat mag niet?
Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd te organiseren via je Facebook Pagina. Let wel op dat hiervoor niet alle Facebook functies gebruikt mogen worden. Momenteel stellen de algemene voorwaarden dat de volgende functies niet gebruikt mogen worden:
Wat wel is toegestaan, is deelnemers vragen:
Opgelet met de Belgische wetgeving inzake wedstrijden en loterijen!
Naast de richtlijnen van de verschillende sociale media zelf, moet je natuurlijk ook rekening houden met de Belgische wetgeving rond loterijen, kansspelen en wedstrijden. Als ondernemer mag je zelf geen tombola's of loterijen organiseren.
Individuele ondernemers mogen zelf wel betrokken worden, maar de organisatie is enkel toegestaan aan de Nationale Loterij of VZW's die daar een vergunning voor hebben gekregen.
Wel mag je als ondernemer een wedstrijd organiseren. Die worden immers niet door het lot bepaald, maar worden beheerst door een zekere kennis of behendigheid van de deelnemers (bijvoorbeeld beantwoorden van een (schiftings)vraag, bedenken van een slogan, posten van een originele quote of foto,…). Er mag geen deelnameprijs of inzet van de klanten gevraagd worden, anders wordt de wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel. Het is echter wel toegelaten om deelname aan de wedstrijd te koppelen aan het liken van jouw Pagina.
Wedstrijdreglement niet vergeten!
Het is aan te raden om een wedstrijdreglement te voorzien dat al de voorwaarden bepaalt (deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de datum dat de winnaar bekend gemaakt wordt, de periode dat de prijzen afgehaald kunnen worden,…). Dit vermijdt achteraf mogelijks veel discussies. Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Bij grotere wedstrijden kan dat wel een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.
Volgens de Facebook Guidelines moeten nog een aantal elementen ook nog zeker worden vermeld; o.m. dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd.
Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.
Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.
Ons adviesteam staat voor je klaar!