Waarom elektronisch betalen aanvaarden?

Steeds meer handelaars bieden hun klanten de mogelijkheid om elektronisch te betalen, enerzijds omdat ze overtuigd zijn van de vele voordelen van elektronisch betalen, maar anderzijds omdat de druk van de klant om met de kaart te betalen steeds voelbaarder wordt.  

Voor – en nadelen van elektronisch betalen

Uit recent UNIZO – onderzoek blijkt dat ondernemers voornamelijk elektronisch betalen aanbieden als betaalmiddel omdat het veilig is, een groot gebruiksgemak heeft, en om een betere dienstverlening te bieden aan de klant (omdat die steeds meer verwacht dat hij elektronisch kan betalen).

Veiligheid

De omvang aan cash geld vermindert, wat niet alleen het risico op diefstallen of overvallen vermindert, maar bovendien heb je je geld bijna onmiddellijk op de rekening, en verlaagt het risico op vervalst geld. Je bespaart dus ook een kost voor het eventueel beveiligde vervoer van het cash geld dat je in jouw zaak ontvangt, en zal minder vaak naar de bank moeten lopen om voldoende wisselgeld in uw zaak te hebben. Afhankelijk van de sector, geeft tot 80% van de ondernemers in het UNIZO - onderzoek aan dat veiligheid voor hen een belangrijke reden is om elektronisch betalen te aanvaarden.

Gebruiksvriendelijk

In eerste instantie is dit uiteraard geruiksvriendelijk voor jou als ondernemer. Je bespaart immers heel wat tijd: de tijd om geld te ontvangen en na te tellen, wisselgeld terug te geven én tijd met het verwerken en natellen van de kassa nadien.

Dit zal in de toekomst een nog veel beduidender voordeel worden, eens nieuwe technieken ingeburgerd geraken, zoals betalingen via de contactloze technologie waarbij de klant enkel zijn smartphone of contactloze kaart voor de terminal moet houden om de betaling te doen. 

De klant koopt meer

Ook de commerciële opportuniteiten die betaalkaarten met zich meebrengen, zijn een niet te onderschatten voordeel. Zo geven betaalkaarten de mogelijkheid aan de consument om ruimere aankopen te doen daar waar in het geval van cash betalingen, de koopkracht van de consument beperkt is tot wat hij op zak heeft. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de klant effectief meer uitgeeft als hij met de kaart betaalt.

Hygiëne

Het leek misschien niet de belangrijkste reden, maar sinds de coronacrisis is het duidelijk dat elektronisch betalen ook op dit vlak een enorm voordeel heeft ten opzichte van cash geld, zeker als de klant contactloos betaalt. Het niet meer uitwisselen van biljetten en muntstukken is een stuk hygiënischer. En laat het duidelijk zijn: ook na de coronacrisis zal dit argument voor heel wat klanten doorslaggevend zijn.

Kostprijs

Een nadeel dat vele ondernemers opmerken in verband met elektronisch betalen, is de kostprijs. Wanneer je als handelaar cash geld ontvangt van jouw klanten, lijken daar op het eerste gezicht geen kosten aan verbonden. Maar dat is slechts schijn.

Het klopt dat de kost van cash geld in eerste instantie wordt gedragen door de samenleving[1], terwijl elektronisch betalen een duidelijk hogere directe kost heeft voor de ondernemer dan cash geld. Maar toch moet dit genuanceerd worden. Er zijn immers een belangrijk aantal indirecte kosten verbonden aan het aanvaarden van cash die door de ondernemer gedragen worden en zwaar kunnen doorwegen. Denk maar aan de kans op fouten en kasverschillen of aan het verhoogde risico op overvallen of diefstal van eigen personeel. Ook de tijd die de handelaar nodig heeft om het geld te tellen, de kassa op te maken en naar de bank te gaan, mag niet vergeten worden. En als ondernemer zal je intussen ook wel gevoeld hebben dat het afstorten van cash geld aan de bank er ook niet goedkoper op wordt...

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het aanbieden van de mogelijkheid om elektronisch te betalen een investering vergt van de handelaar. Er lijken evenwel nog vele misverstanden te bestaan over de eigenlijke kostprijs van elektronisch betalen. Vele handelaars schatten de kostprijs instinctief vaak hoger in dan dat deze in werkelijkheid is. In heel wat gevallen heeft dat te maken met het feit dat de ondernemer niet in de meest gunstige tariefformule zit. Vaak gaat het nog over een tariefformule van een aantal jaren geleden, die de ondernemer steeds is blijven gebruiken. Maar het landschap van elektronisch betalen (en dus de alternatieven) verandert zo snel, dat het de moeite loont om contact te nemen met jouw leverancier om na te gaan of er geen betere formules voor jouw zaak zijn. 

Duik je even mee in de wensen van je klanten?

Naast de verschillende voordelen die elektronisch betalen kan meebrengen voor jouw zaak, is de investering in elektronisch betalen zoals gezegd in eerste instantie een investering in de dienstverlening aan jouw klant.  Het kan immers niet ontkend worden dat het aantal elektronische betalingen jaar na jaar stijgt. De cash-arme samenleving is niet iets voor de toekomst, voor veel van jouw klanten is het al dagelijkse realiteit.  In België stijgt het aantal elektronische betalingen elk jaar met ongeveer 5% en op dit moment worden meer dan 2 miljard elektronische betalingen per jaar geregistreerd in België. Een gelijkaardige  trend zien we in de buurlanden en over de rest van de Europese Unie.

De klant wilt altijd en overal met de kaart betalen

Dit stijgende aantal elektronische transacties komt enerzijds voort uit het feit dat steeds meer ondernemers elektronisch betalen willen aanbieden als betaalinstrument, maar anderzijds ook voort uit een stijgende verwachting van de consument om met de kaart te kunnen betalen.

Recente onderzoeken uitgevoerd door Vlerick Leuven Gent Management School en InSites Consulting in opdracht van Worldline bevestigen deze stelling en geven aan dat klanten er steeds meer van uit gaan dat ze overal en altijd met hun kaart kunnen betalen, zowel voor grote als voor kleine aankopen. Om allerlei redenen hebben ze zelden veel cash op zak: ze vinden het niet veilig, ze raken niet tijdig bij een geldautomaat, of ze vinden cash gewoonweg niet handig. Uit de interviews die voor deze studie werden afgenomen, blijkt ook dat consumenten het meeste belang hechten aan betaalcomfort, veiligheid en beschikbaarheid.

Jonge en oudere kaarthouders

Vooral jonge kaarthouders willen graag overal met de kaart betalen: in het openbaar vervoer, in zaken op en rond de luchthaven, bij sportfaciliteiten, in taxi’s, in kleinere cafés en restaurants, parkeermeters, onafhankelijke voedingswinkels en voor diensten in uitgaansaangelegenheden ( toilet, vestiaire, …). Kaarthouders van middelbare leeftijd en ouder willen eerder hun betaalkaart boven halen om diensten te betalen waar geen vaste prijs op staat. De tandarts, en de kapper worden in dit verband vaak vernoemd.

Andere opvallende resultaten uit de marktonderzoeken:

  • 40% van de klanten heeft gewoonlijk minder dan 30 euro cash op zak ( bij jongeren is dit zelfs 60%);
  • Één op vier consumenten wilt bedragen onder de 10 euro liever met de kaart betalen;
  • Vooral jongeren willen liefst steeds met de kaart betalen, ongeacht het bedrag ( 70% geeft dit aan);
  • Bij oudere mensen ( 51-70 jaar) wil maar liefst 82% zijn restaurantbezoek met de kaart betalen.nr_1Nr2 

Cijfers: Febelfin, persbericht 

Meer over: Betaalverkeer, Elektronisch betaalverkeer

Je ziet meer als UNIZO lid

Deze inhoud is enkel voor UNIZO-leden, of word nu lid.

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!