Wat zijn de regels inzake reclame voor Sinterklaas en Kerstmis

Laatste aanpassing: 
26/10/2017

Er is geen wettelijke regeling die de reclame regelt aangaande bepaalde kinderfeesten zoals Sinterklaas en Kerstmis. Toch moeten winkeliers rekening houden met een aantal aanbevelingen die bepalen dat niet te vroeg reclame gemaakt mag worden voor Sinterklaas en het Kerstfeest. Hoewel het hier om vrijwillige aanbevelingen gaat, treedt de economische inspectie op tegen overtredingen op grond van oneerlijke handelsgebruiken. Dit zijn de spelregels aangaande de zogenaamde sperperiode voor de Sint en Kerstman:

Wat mag er niet?

Voor 1 november:

  • mag de Sint niet fysiek verschijnen
  • mag er geen promotie of reclame gevoerd worden die rechtstreeks verwijst naar de feesten van Sinterklaas en Kerstmis: dit wil zeggen dat er voor 1 november geen reclame gemaakt mag worden voor Sinterklaas met Kerstmis met affiches buiten de inrichting, in reclamefolders, in de pers, in de audiovisuele media en in e-mails

 Voor 1 december:

  • mag u de Kerstman niet fysiek laten verschijnen  

Wat mag er wel?

Voor 1 november:

  • betrokken producten zelf reeds te koop aanbieden
  • promotiemateriaal in de verkooppunten zelf gebruiken
  • promoties via internet voeren

Vanaf 1 november:

  • mag u dus wel reclame maken in folders voor Sinterklaas en Kerstmis (uitgezonderd het opvoeren van de Kerstman) en de Sint op bezoek laten komen in de winkel

 Vanaf 1 december:

  • mag u dus ook de Kerstman op pad sturen

 

Meer over: Commerciële acties, Reclame

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!