Welke kaartbetalingen kan je voorzien?

Laatste aanpassing: 
16/08/2022

De aanschaf van een betaalterminal en een onderhoudscontract is nog niet voldoende om jouw klanten al met de kaart te laten betalen. Om de betalingen te kunnen verwerken, zal je ook een overeenkomst moeten sluiten met een verwerker van kaartbetalingen. Meestal kan je zo'n overeenkomst ook afsluiten via jouw betaalterminalleverancier. Hoewel dat dus niet hoeft, en je ook rechtstreeks bij een verwerker kan aankloppen, is het meestal interessanter om zo'n verwerkersovereenkomst toch via de betaalterminalleverancier aan te gaan. 

Op basis van deze verwerkingsovereenkomst, bepaal je welke soort betalingen jouw klanten bij jouw kunnen doen: 

Debetkaarten

Het gros van de kaartbetalingen in België zijn debettransacties, dit zijn betalingen met de klassieke bankkaart. Zowat elke bankkaart in België is uitgerust met Bancontact en Maestro, de twee voornaamste debet-betalingssystemen. Dat wil niet zeggen dat je als ondernemer ook beide systemen moet aanvaarden. Je kan perfect enkel voor Bancontact of enkel voor Maestro kiezen: 

  • Bancontact is een puur Belgisch kaartschema. Dat wil dus zeggen dat alleen Belgen dat schema op hun kaart hebben staan, en dus met dat schema kunnen betalen. Of anders gezegd: als je beslist om enkel Bancontact te aanvaarden, zullen buitenlandse klanten niet met de kaart in jouw zaak kunnen betalen (tenzij je ook kredietkaarten aanvaardt -zie verder). 
  • Maestro is het debet-betaalsysteem van Mastercard, en is dus een internationaal betaalsysteem. Hetzelfde geldt voor Visa Debit, het debet-betaalsysteem van VISA. Dat wil dus zeggen dat heel wat buitenlandse klanten dit schema op hun bankkaart hebben staan, en dus bij jou in de winkel zullen kunnen betalen als je Maestro of Visa Debit aanvaardt. Maar dit geldt niet voor alle buitenlandse klanten: wil je zeker zijn dat een buitenlandse klant steeds in jouw winkel kan betalen met de kaart, dan aanvaard je naast debetkaarten best ook kredietkaarten, of sluit je een afzonderlijke overeenkomst met veelgebruikte buitenlandse debetschema's.
  • als je zeker wilt zijn dat alle Belgische klanten bij jou kunnen betalen, dan aanvaard je best in elk geval Bancontact. Bancontact staat immers op elke bankkaart in België. Klanten van BNP Paribas Fortis hebben naast Bancontact ook Visa Debit op hun kaart staan, maar dus geen Maestro. Klanten van andere banken hebben naast Bancontact wél Maestro op hun kaart staan, maar geen Visa Debit. Moest je dus bijvoorbeeld enkel Visa Debit als betaalschema aanvaarden, dan zullen consumenten die klant zijn bij BNP Paribas niet in jouw winkel met hun kaart kunnen betalen. Als je Bancontact aanvaardt, loop je dat risico niet; aangezien elke debetkaart in België sowieso Bancontact bevat, ben je met het aanvaarden van Bancontact zeker dat elke Belgische klant bij jou met de kaart kan betalen. 

De keuze tussen de  schema's heeft vooral te maken met de prijs. Elke leverancier heeft zijn eigen tariefformules, en die verschillen ook nog eens naargelang het over Bancontact, Maestro of Visa Debit gaat. Het is dus onbegonnen werk om alle tariefformules hier te schetsen, maar grosso modo heb je twee mogelijkheden: 

  • een abonnementsformule, waarbij je een vaste abonnementskost per maand betaalt (ongeveer 25 euro maand), plus een (lagere) kost per betaling die de klant met de kaart doet (ongeveer 7 eurocent per transactie). Worldline werkt volgens dit principe, je vindt hun abonnementsformules hier
  • een vaste kost per transactie, zonder abonnementskost. Je betaalt dus enkel per transactie, maar de transactiekost ligt hier doorgaans hoger (€ 0,22 - € 0,075 eurocent per transactie, of een percentage van het aankoopbedrag). Onder andere leveranciers als CCV, EMS, Easy Payment Services, en Optimal Solutions werken met dit soort tariefformules.

Welke formule het best bij jou past, hangt af van hoeveel betalingen je per maand gemiddeld ontvangt, en wat het gemiddelde bedrag van die betalingen is. Je doet er best aan verschillende offertes op te vragen, om de meest voordelige formule voor jouw zaak te vinden. 

Kredietkaarten

Kredietkaarten zijn vaak handig als je veel buitenlandse klanten hebt. Zoals gezegd hebben niet alle buitenlandse klanten Maestro op hun bankkaart staan, waardoor een aanzienlijk deel van jouw buitenlandse klanten niet met een debetkaart zullen kunnen betalen in jouw winkel.

Maar ook als je geen buitenlandse klanten hebt kan het interessant zijn om kredietkaarten te aanvaarden: heel wat bedrijfsleiders en middenkader-personeel heeft een kredietkaart van het werk waar ze graag aankopen mee doen.

Daarnaast koppelen banken vaak bijzondere voordelen aan de kredietkaart van een consument, zoals een specifieke verzekering.

En tot slot: bij een kredietkaart krijg jij als ondernemer het geld weliswaar onmiddellijk gestort, maar betaalt de consument eigenlijk pas op het einde van de maand. Zeker voor bepaalde aankopen met een hogere waarde, zullen sommige consumenten daarom liever hun kredietkaart bovenhalen dan hun normale (debet)bankkaart.  

Het voornaamste nadeel van kredietkaarten is dat de transactiekosten die jij als ondernemer betaalt, gevoelig hoger liggen dan bij een debetkaart. Gemiddeld betaal je als ondernemer zo'n 1% op het bedrag dat de klant met de kredietkaart betaalt. Maar bij minder voorkomende kredietkaarten (zoals American Express, Diners, ...) kan dat oplopen tot 3% op de waarde van de betaling... Voor het aanvaarden van kredietkaarten in jouw webshop liggen die bedragen vaak nog hoger (reken al snel op € 0,20 + 1,75% voor een gewone betaling met Visa of Mastercard), zie bijvoorbeeld CCV, Easy Payment Services, Mollie, ...

Meer weten? 

Wil je meer weten over alle soorten betaalkaarten en leveranciers? Neem dan zeker ook een kijkje op de overzichtspagina van Febelfin!

Meer over: Betaalverkeer, Betaalterminal, Elektronisch betaalverkeer

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het UNIZO Kennisnet:
geef je zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer UNIZO Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor je klaar!