14 sep 2020
Geel / Cursus

Ondernemersforum Arbeidsreglement & policies

Een strategisch en geïntegreerd personeelsbeleid is essentieel voor elke goed functionerende onderneming. Bedrijven beseffen maar al te goed dat mensen hun belangrijkste troef zijn om te kunnen blijven bestaan in de steeds sneller veranderende wereld waarin wij leven. Een goed arbeidsreglement op maat van de organisatie is het fundament voor een stevig personeelsbeleid en zorgt voor een goede basis om met goede afspraken tevreden werknemers te hebben.

In 5 sessies leer je het verschil tussen een arbeidsreglement en policies en hoe beiden optimaal in te zetten. Je krijgt een overzicht van wat moet en wat kan worden geregeld in het arbeidsreglement en gaat naar huis met tal van voorbeeldclausules, templates en nuttige tips & tricks.

Na deze sessies kan je zelf aan de slag met het arbeidsreglement van jouw onderneming en heb je de nodige inspiratie en documenten om een aantal afspraken vast te leggen in policies.

Door wie? In 2010 richtte Leen Goossens Let's Goos op. Leen kan terugblikken 30 jaar praktijkervaring en weet hiermee hoe ze KMO's kan begeleiden in het volledige personeelsbeleid. Kenmerkend is haar recht op het doel aanpak met het oog op concrete voordelen voor uw onderneming!  http://www.letsgoos.be/

Dit is een interactieve training. Zo kan je de link leggen tussen wat je bij ons leert en wat er bij jouw organisatie in de praktijk gebeurt.
Je kan jouw ervaringen uitwisselen en "samen" komen tot de juiste omschrijving.

Deze training is voor jou ook een forum, waarbij we je uitnodigen om ervaringen uit te wisselen met de andere ondernemers en van elkaar bij te leren.

In het pakket:

  • 5 interactieve trainingsmomenten van een professionele trainer die dagdagelijks in KMO-ondernemingen komt
  • Cursusmateriaal, inclusief tips & tricks om je nadien zelf verder te verdiepen in de materie
  • Een gratis “scan” van uw huidig arbeidsreglement – heb je nog geen arbeidsreglement? dan is het nu de moment om er aan te beginnen.
  • Gedurende de looptijd van de sessies kan je in kader van de aanpassing van jouw eigen arbeidsreglement steeds met je vragen terecht bij onze docent.
  • Na het volgen van de  sessie ontvang je GRATIS templates van een uitgebreid arbeidsreglement en de verschillende policy’s die aan bod zullen komen.

!!! De concrete data voor dit ondernemersforum worden vastgelegd van zodra er meer duidelijkheid is over de duur van de coronamaatregelen. Schrijf je nu al in zodat we je op de hoogte kunnen houden van de planning !!!

Sessies

Sessie 1: Arbeidsreglement – algemeen
  • Wat is de juridische waarde van een arbeidsreglement?
  • Welke zijn de verplichte vermeldingen? Wat zijn de facultatieve vermeldingen?
  • Wat zet ik in ons arbeidsreglement, wat regel ik in een policy?
  • Welke procedure moet ik naleven om het arbeidsreglement te wijzigen?
  • Hoe kijkt de sociale inspectie naar mijn arbeidsreglement?
14/09/2020 - 08:30 - 12:00
Sessie 2: Arbeidsreglement – Is je arbeidsreglement actueel?

Hierbij komen de volgende verplichte maatregelen aan bod:

  • Uurroosters nieuw
  • Nieuwe arbeidsregelingen nieuw
  • Wettelijke feestdagen
  • Inbreuken en straffen
  • Check met de Wet Werkbaar en Wendbaar Werk nieuw
21/09/2020 - 08:30 - 12:00
Sessie 3: Het gebruik van policies
  • Algemene situering, waarvoor wel of niet?
  • Tips & tricks bij het opstellen van een policy
  • Wat zijn de meest gebruikte formuleringen in een carpolicy, gsm-policy ...?
  • Kan een policy zomaar opgelegd worden aan een medewerker?
  • Kun je een policy zomaar wijzigen?
28/09/2020 - 08:30 - 12:00
Sessie 4: E-mail en internet, correct gebruik van sociale media op de werkvloer
  • Wat mag en kan als werkgever?
  • Wat mag en kan als werknemer?
  • Privacy op de werkvloer
  • Cao 81
05/10/2020 - 08:30 - 12:00
Sessie 5: Welke info nodig alvorens je arbeidsreglement op te stellen?
  • Waar vind je de gegevens voor de 'identiteitsfiche van de onderneming'? Hoe ga je om met de verwerking van persoonsgegevens?
  • Hoe meet en controleer je de arbeidstijd? Hoe beheer je (glijdende) werkroosters?
  • Wat zijn de bedrijfsregels voor jaarlijkse vakantie?
  • Wat zijn de bedrijfsregels voor de betaling van het loon?
  • Wat zijn de verplichte vermeldingen over maaltijdcheques en alternatieve verloningsvormen?
  • Wat zijn de verplichtingen rond elektronische loonfiches?
  • Hoe betaal je kosten rond woon-werkverkeer terug?
  • Wat met welzijn en preventie en psychosociale risico's in uw onderneming? Wat zijn de verplichte vermeldingen?
12/10/2020 - 08:30 - 12:00
Prijzen
  • Niet-leden: 400,00 EUR Excl. btw
  • UNIZO leden: 400,00 EUR Excl. btw