Berchem, creatief district van Antwerpen

Berchem claimen als het creatieve district van Antwerpen. Dat is de bedoeling van het nieuwe initiatief Berchem Creatives dat eind april van start gaat. Er komen onder meer pop-ups om creatievelingen in de kijker te zetten. Bekende Berchemnaars steunen het initiatief met een fotocampagne.

“We zijn hier al sinds juni mee bezig”, vertellen initiatiefnemers Marit Ginevro en Greet Moyson. “We willen mensen verbinden door creativiteit. In Berchem is er veel maar soms ook verdoken creatief ondernemerschap. Maar tot een netwerk kom je pas als mensen kennismaken met elkaar en ideeën uitwisselen.”

De oprichters willen de buurt opwaarderen door de Berchemse creatievelingen een gezicht, een podium en een vitrine te geven. “Geef elk talent ruimte in zijn wijk om zich te ontplooien”, luidt het motto van Berchem Creatives.

De community is gegroeid vanuit oud-Berchem omdat de kerngroep daar woont, maar het richt zich tot heel Berchem. “De activiteiten zullen gedurende 2016 en 2017 onder zes noemers plaatsvinden: food, design, labs, art, café en podia”, zegt Ginevro. “We willen ook creatieve routes in Berchem uitstippelen. Daarvoor worden zes parcours in kaart gezet, over de wijken en winkeliersverenigingen heen.”

Leegstaande panden

Dat gebeurt aan de hand van creatieve hotspots. “Daarvoor zijn we in gesprek met eigenaars van leegstaande panden: stad, provincie, stadsbrouwerij De Koninck, AG Vespa, de kerkfabriek, eigenaars van achterhuizen, ateliers en winkelpanden in de verschillende winkelwijken. Die panden kunnen dan omgevormd worden tot onder meer ateliers of coworking spaces”, zegt Ginevro. “Handelaarsverenigingen kunnen de uitdaging niet meer alleen aan en wachten op steun van ondernemers als wij om de leegstand tegen te gaan.”

Het is niet de bedoeling dat de panden worden gehuurd. “We willen de eigenaars overtuigen om ze gratis te laten gebruiken. In ruil daarvoor knappen we ze op.”

“We hebben ons verhaal bekendgemaakt aan het district en zijn alle winkeliersverenigingen (Hart van Berchem, Gitschotellei, Fruithoflaan, Groenenhoek en Pulhof, red.) aan het contacteren”, gaat Ginevro verder. “De eerste reacties zijn alvast positief”, vult Moyson aan.

Ook Unizo is bereid om het initiatief te steunen. Kristof Thyssens van de ondernemersorganisatie looft onder meer de wil om het oude Berchem te doen herleven.

Subsidiedossier

Berchem Creatives heeft een subsidiedossier ingediend bij Stadsmakers, maar er wordt ook gepraat met de kabinetten van de schepenen Fons Duchateau en Koen Kennis (beiden N-VA) en de provincie. De community hoopt ook op een gesprek met het kabinet van schepen Philip Heylen (CD&V) omdat het veel mogelijkheden ziet met kunsthal Extra City. “Met Born in Antwerp zijn er al afspraken over een evenement op 3 juni”, zegt Ginevro.

Tussen 29 april en 8 mei loopt het Liefhebber Kunstenfestival of de Antwerpse Week van de Amateurkunsten van de vzw Fameus. “Dat vindt plaats op verschillende locaties, maar het hart ligt in de Boomgaardstraat 17 in samenwerking met onder meer brouwerij De Koninck.”

In aanloop naar het weekend van Berchem Bruist en de pianiomarathon is er op vrijdag 24 juni een buurtfeest.

Tentoonstelling

Voor Berchem Creatives wordt een hele imagocampagne uitgewerkt met een reeks portretfoto's van bekende Berchemnaars. Een van hen is auteur, journalist en columnist Tom Naegels. “Het is een goed initiatief omdat het iets wil doen aan de plekken in Berchem waar er nog leegstand is”, zegt Naegels. Hij waardeert ook dat het initiatief niet alleen bedoeld is voor de blanke middenklasse, maar sociaal evenwichtig is samengesteld.

Het is de bedoeling dat de foto's van de bv's later worden tentoongesteld.

Inhoud ↑