Coronahelden: Feed the Nurses

“Als ondernemer kun je niet stil zitten”

Na de laatste service op 13 maart,  zat Nils Proost, initiatiefnemer van 'Feed the Nurses' en zaakvoerder van Petit Cuistot in Lier, samen met zijn vrouw in hun lege zaak. Wat nu?

Take away en delivery? Daar voelden ze zich allebei niet goed bij. Na een goed jaar gedraaid te hebben, was ‘niks doen’ een optie. Dat lukte Nils voor welgeteld twee dagen. Zijn schoonzus, spoedverpleegkundige in het Heilig Hart ziekenhuis vertelde dat het personeelsrestaurant gesloten was…Er ging een lampje branden bij Nils: “De mensen die nu het sterkst op hun benen moeten staan, hebben krachtvoer nodig. Voor die mensen wil ik koken.” Ook een aantal collega-chefs liepen rond met zo’n idee. Feed the Nurses werd uit de grond gestampt. Het initiatief heeft sindsdien een gigantische vlucht genomen: Een 30-tal chefs voorzien zo’n 40 ziekenhuizen en zorgcentra van verse maaltijden. “Als ondernemer kun je niet stil zitten “ zegt Nils.

Samen werkt

“Het belangrijkste element van dit succes, is de lokale samenwerking”, stelt Niels. Veel lokale boeren, melkerijen, bakkers, beenhouwers en andere voedselleveranciers waren direct mee in dit verhaal. In het begin waren dit veelal giften van producten die niet meer verkocht konden worden, maar ondertussen maakt Feed the Nurses al gebruik van een reeks lokale, ‘dedicated’ leveranciers die blijven schenken. Een andere, belangrijke speler in dit verhaal is Omnia Management, een creatief bureau uit Antwerpen.  Door deze -  vrijwillige – samenwerking werd Feed the Nurses uitgebouwd tot een online platform dat zeer snel opgepikt is door hun actieve social media campagne.

Na corona

“Deze crisis heeft mensen hun ogen geopend,” meent Nils, die er goede moed in heeft dat dit soort lokale samenwerkingen blijvend zullen zijn. “Ondernemers en consumenten merken nu dat ze op de lokale handelaar kunnen rekenen. Door de lockdown komen mensen op lokale plekken, zien ze ineens lokale handelaren en kwekerijen. Hun ogen gaan open en mensen ontdekken wat er lokaal gebeurt.” Kortom, deze crisis zorgt echt voor een versterking van het lokale gegeven.

Koop lokaal, koop Belgisch

“Hopelijk wordt het nu duidelijk dat lokaal kopen, de enige manier is om het ondernemerslandschap te redden” besluit Nils. “Het Belgische systeem en ons sociale vangnet, wordt versterkt door de ondernemers rondom u. Wanneer we weer uit ons kot mogen, moedig ik iedereen aan om niet op reis te gaan, maar uw geld te spenderen bij lokale ondernemers. Sta op uit die luie zetel, en koop lokaal!”

 

 

 

 

Meer over: Corona