Creatieve samenwerking leidde tot De Liefste

“Met twee kun je tien keer meer dan alleen” 

In De Liefste delen twee creatieve vrouwelijke onderneemsters hun passie voor schoonheid en interieur. Zij brengen zijden bloemen in huis. 

Stephanie Smans startte 4 jaar geleden met Spaces by Steph, gespecialiseerd in interieurinrichting. Op een kruispunt in haar leven maakte ze een sprong van een IT-carrière naar haar passie: interieur. Lieve Maerschalck begon na haar opleiding als fotografe direct met een fotowinkel. Ze heroriënteerde zich twee jaar geleden en lanceerde Kafé Kodak in Mol: een concept store waar je terechtkunt voor ontbijt, lunch en apéro, en voor interieurcadeaus en portretfotografie.  

Ze vonden elkaar in hun gezamenlijk project De Liefste.  Lieve: “Stephanie en ik kennen elkaar al lang. Toen merkte ik al dat we qua ideeën, stijl en smaak echt op dezelfde lijn zitten. Stephanie heeft toen mijn hele zaak ingericht. Maar zoals voor vele ondernemers, kwam ineens de eerste lockdown en moest ik sluiten. Net op dat moment kwam Stephanie met het idee van een eigen lijn in zijden bloemen. Dat sprak me heel erg aan.”  

Stephanie pikt daarop in: “Ik heb altijd zijden bloemen in huis gehad. Natuurlijk koop ik ook verse bloemen, maar het frustreert me dat gewone bloemen maar zo kort blijven. Ik heb een druk leven en niet altijd de tijd om bloemen de aandacht te geven die ze verdienen. Toen we Kafé Kodak gingen inrichten, heb ik samen met Lieve veel interieurbeurzen bezocht. Ik zag toen al dat er een enorm kwaliteitsverschil was in de zijden bloemen, die daar veelvuldig worden gebruikt. Ook kom ik door mijn werk in ongelooflijk veel bedrijven en zag dat er een niche is voor zijden bloemen. Onderhoudscontracten voor planten, weekabonnementen voor bloemen: het is nogal een investering voor een bedrijf. En zo kwam ik op het idee voor De Liefste.” 

Interessante verschuiving 

De Liefste richt zich niet alleen op particulieren die een mooi en blijvend boeket in huis willen hebben maar vooral op bedrijven en handelszaken. Zo kunnen bedrijven de kleur van hun boeket kiezen naar gelang de huisstijl van het bedrijf. Verzending gebeurt binnen de hele Europese Unie. 

Het voorjaar van 2020 was natuurlijk geen evident moment om te starten. Ook voor Lieve en Stephanie bracht dit extra drempels met zich mee. “Nu veel bedrijven gesloten zijn, zien we dat onze doelgroep verschuift van ondernemingen naar particulieren. Dat is een nieuwe, onverwachte uitdaging. Maar ook een interessante verschuiving.” zegt Lieve. “Ook naambekendheid krijgen, was een uitdaging,” vindt Stephanie. “We hebben vooral ingezet op social media. Stephanie volgde een Ondernemersforum bij UNIZO, en dat wierp zijn vruchten af”.  

Sterke punten bijeenbrengen 

Stephanie en Lieve vullen elkaar naadloos aan in dit project. Stephanie zorgt voor de aankoop van producten en de logistiek. Lieve is de fotografe van dienst om alle boeketten mooi op doek vast te leggen. Bij Kafé Kodak zijn alle beschikbare boeketten te zien en biedt Lieve bijpassende vazen aan. 

Lieve: “In deze samenwerking brengen we onze sterke punten samen, maar houden we een aantal zaken, zoals het financiële risico, gescheiden. Twee mensen samen kunnen wel tien keer meer en elk afzonderlijk. Samen ben je veel krachtiger dan alleen. Maar dat mag niet zomaar iemand zijn!” 

www.deliefste.be 

https://www.kafekodak.be