“Dankzij het traject Bedrijfsoptimalisatie heb ik mijn drive opnieuw gevonden.”

Ook Claudia Nelen moet haar kapsalon Mooi Natuurlijk by Claudia tijdelijk sluiten tijdens de coronapandemie. Maar ze gebruikt die rustige periode om even stil te staan bij haar onderneming. Ze loopt namelijk al even rond met enkele ideeën. Maar voordat ze die in praktijk durft om te zetten, heeft ze nood aan een klankbord. Dat vindt ze bij coach Veerle bij wie ze het traject Bedrijfsoptimalisatie volgt.

“Ik heb nu meer dan tien jaar mijn eigen kapsalon en na al die jaren vroeg ik me af of deze manier van werken nog wel bij mij paste”, vertelt Claudia. “Ik vind persoonlijke groei heel belangrijk. En nu kreeg ik de tijd om dat ook door te trekken naar mijn onderneming.”

Coach Veerle merkt dat veel ondernemers het voorbije jaar de kans grepen om hun onderneming onder de loep te nemen. “Ik heb veel enthousiaste ondernemers, zoals Claudia, begeleid die de verplichte sluiting hebben omgezet naar een positief verhaal.”

Claudia werkt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Maar ze voelt dat er iets ontbreekt. “Ik was vooral kappertje aan het spelen, maar ik wou eigenlijk een echte ondernemer zijn. Ik vroeg wel eens raad aan vrienden of familie, maar zij staan te dicht bij mij en hebben geen ervaring met het ondernemerschap. Ik had ook niet echt een klankbord. In Veerle vond ik de professional die ik zocht.”

Mikken op de ideale klant

Het traject Bedrijfsoptimalisatie staat erom bekend dat het geen strak schema volgt. De coach voelt aan wat de ondernemer nodig heeft en borduurt daarop voort. “Bij Claudia speelde de prijszetting een belangrijke rol. Ze wou alleen nog duurzame en ecologische producten verkopen. En ermee werken. Daaraan hangt een prijskaartje, waardoor ze haar prijzen moest verhogen. Maar ze was bang om zo klanten weg te jagen. Ik raadde haar aan om dit goed en bondig te communiceren. Door de prijsstijging met hand en tand uit te leggen, stel je eigenlijk jezelf in vraag. En net dat creëert een opening voor kritische klanten om in discussie te gaan.”

“Iedere ondernemer heeft nood aan een andere aanpak. Het is pas in de loop van het traject dat ik zie wat er het best bij iemand past.”

Claudia merkt al snel dat de meeste klanten haar volgen in haar verhaal. En dat doet haar deugd. “Ik gaf het ook wat tijd. Sommigen moesten wennen aan het idee. Veerle liet me ook inzien dat niet iedereen mijn ideale klant is. Ik heb een overvolle agenda. Stel dat er iemand niet meer wilt komen, dan is dat jammer, maar geen ramp. Dankzij mijn huidige klanten haal ik weer meer plezier uit mijn job. Want wat ik nu doe, past helemaal bij mij.”

Tools voor ieder type ondernemer

Claudia gaat ook aan de slag met de Empathy Map en de Eisenhower Matrix. “Dat vind ik zo fijn aan dit traject. Je hebt enerzijds die persoonlijke aanpak en coaching, maar anderzijds werk je ook met wetenschappelijke modellen.” Coach Veerle heeft dan ook een rugzak vol tools en methodes. “Iedere ondernemer heeft nood aan een andere aanpak. Het is pas in de loop van het traject dat ik zie wat er het best bij iemand past.”

Als laatste sessie brengt Veerle een bezoekje aan het kapsalon. Ze merkt dat Claudia naast de natuurlijke producten nog allerlei andere dingen verkoopt. “Juweeltjes en wat prulletjes. En dan natuurlijk de synthetische producten die ik nog op voorraad had”, vertelt Claudia. Veerle raadt haar aan om een uitverkoop te houden. “Uiteraard had Veerle gelijk. Deze spullen strookten niet meer met mijn nieuwe visie.”

Trouw blijven aan jezelf

“Ik ben zelfverzekerder geworden”, antwoordt Claudia zonder aarzelen op de vraag wat de begeleiding voor haar heeft betekend. “Ik weet nu wat ik wil. En besef dat ik af en toe aan mezelf mag denken. Veerle stond volledig achter me en heeft me letterlijk helpen laten groeien. Als mens én als ondernemer. Ze heeft me geleerd dat ik trouw moet blijven aan wat ik graag doe.”

“Het is eigenlijk heel eenvoudig”, weet Veerle. “Als je manier van aanpakken niet bij je past, dan hou je het niet vol. Ik geef de ondernemers handvaten mee. Bovendien raad ik hen ook altijd aan om de oefening die we samen maakten regelmatig te herhalen. Liefst elk jaar. Gewoon even de tijd te nemen om een stap achteruit te zetten om te bekijken wat je het afgelopen jaar hebt gerealiseerd. En om een blik vooruit te werpen, naar je doelstellingen voor het volgende jaar. Zo weet je meteen of je het pad volgt dat je voor ogen had.”

Laat je coachen

Ben jij klaar om samen met een UNIZO-coach je bedrijf op punt te zetten en om te groeien als ondernemer? Schrijf je dan nu in voor het traject Bedrijfsoptimalisatie.

Ik schrijf me in!

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

Meer over: Begeleidingen