De Ondernemerslijn geeft advies op alle fronten

“UNIZO denkt als een ondernemer” 

Annik Van Puyenbroeck van CPS zat met de handen in het haar toen een klant van haar medewerkers een negatieve PCR-test eiste. Kon dat zomaar? De UNIZO Ondernemerslijn bood uitkomst. 

TEKST Karolien Huibers – FOTO’S An Van de Wal, Luk Collet 

CPS is gespecialiseerd in diensten, producten, trainingen en advies voor explosie- , brand- , machine-, en procesveiligheid in bedrijven. 

“Op een donderdag kreeg ik een e-mail van een klant”, vertelt Annik Van Puyenbroeck, de zaakvoerster. “Die maandag zouden twee van onze medewerkers aan de slag gaan op één van hun sites en de klant eiste van beiden een negatieve PCR-test. Ik begon dus rond te bellen naar testcentra, ziekenhuizen en andere instanties, maar kreeg te horen dat een test zonder doorverwijzing of ziektesymptomen niet mogelijk was. Bovendien kon niemand me echt verder helpen met de vraag in hoeverre het juridisch in orde was om als werkgever je personeel tot een test te verplichten.” Tijdens haar zoektocht had ze een afspraak met UNIZO-collega Jolien Arijs. In dit gesprek kwam de vraag over de PCR-testen naar boven. “Jolien had meteen de reflex om me door te verwijzen naar Lieven Cloots van de UNIZO Ondernemerslijn. Ik had er tot dat moment zelf niet eens aan gedacht”, bekent Annik.  

Alomvattend en praktisch 

“Ik kan me perfect inbeelden dat de Ondernemerslijn niet het eerste is wat in je opkomt als je voor een probleem staat”, reageert Lieven. “Je kan als ondernemer een beroep doen op zoveel kanalen: je sociaal secretariaat, boekhouder, collega-ondernemers, externe diensten… De bedoeling van de Ondernemerslijn is dat we de ondernemers op een alomvattende manier verder helpen, maar ook dat we andere invalshoeken aanreiken en een praktisch werkbaar advies meegeven.” 
 
“Het bleek”, zegt Annik, “dat je jouw werknemers, volgens onze wetgeving, niet kunt verplichten om een PCR-test af te leggen. Bovendien deed Lieven suggesties over hoe ik dat kon overbrengen, zodat mijn relatie met de klant niet in het gedrang kwam. Dat jullie bij UNIZO alles bekijken vanuit het ondernemersstandpunt is voor mij zeer belangrijk. We spreken dezelfde taal.”  

Denken als een ondernemer 

“Dat wordt er inderdaad bij al onze medewerkers ingepeperd”, lacht Lieven. “Niet enkel het puur juridisch correct antwoord is belangrijk, maar we willen denken zoals een ondernemer en zo de problemen aanpakken. Een andere meerwaarde van UNIZO is dat we de problemen ook kunnen aankaarten bij andere instanties, zoals in het geval van Annik. Zo kan je ondernemers bijkomend helpen. Ook als er geen onmiddellijke uitkomst is, hebben we de munitie om naar de bevoegde instanties te gaan en te vragen naar oplossingen op termijn.” 

“Ik ben blij dat, door het antwoord en advies van Lieven, mijn medewerkers die maandag gewoon hun werk konden doen bij de klant. Daarom ben ik Lieven echt dankbaar dat hij zo snel in de bres is gesprongen”, zegt Annik. “De volgende keer zal ik sneller de reflex hebben om naar de Ondernemerslijn te bellen.” 

“Dat is het mooiste aan onze job,” reageert Lieven.  “Je kan effectief een verschil maken voor een ondernemer.” 

 
Heb jij ook een ondernemersvraag? Bel 02/21 22 678 of contacteer ondernemerslijn@unizo.be