The future of shopping in Turnhout

Spiegel neemt foto van jurk in paskamer (GVA 16/03/2016 p 17)

Dankzij een app kan je die unieke fiets in het uitstalraam kopen, zelfs al is het midden in de nacht en is de winkel niet open. In Turnhout kunnen handelaars nog tot donderdag kennismaken met de winkel van morgen.

Die winkel van morgen is te zien in enkele zwarte zeecontainers, die op de Grote Markt staan. Daarin tonen de ondernemersorganisatie Unizo en Retail Detail 'the future of shopping', of hoe de winkel van morgen eruit kan zien. “We moeten nagaan hoe onze handelaars in deze snelle wereld kunnen overleven”, zegt Jorg Snoeck van Retail Detail. “Een winkel moet meer zijn dan een verkoopkanaal. De lokale handelaar moet de klant weer omarmen en moet met andere lokale handelaars durven samen te werken.”

Ieder zijn geur

Die samenwerking kan bijvoorbeeld door één gezamenlijke klantenkaart aan te bieden. Zo'n digitale klantenkaart bestaat en vraagt van de ondernemer geen al te grote investering.

De winkel van de toekomst toont 66 toepassingen die de lokale handelaar betere wapens tegen de oprukkende e-commerce bieden en toch betaalbaar blijven. Een camera registreert hoeveel mensen de winkel betreden, of ze mannen of vrouwen zijn en hoe oud ze zijn. Op ogenblikken dat er meer jongeren in de winkel zijn, tonen videoschermen een aangepast aanbod, terwijl een toestel een geur verspreidt die vooral jongeren aangenaam vinden. “Maar met dezelfde gegevens kan de handelaar nagaan of het wel zin heeft om de winkel al om 9u te openen”, zegt Jorg Snoeck. “Hij moet dus niet harder, maar slimmer werken.”

De lokale kruidenier die zijn verpakkingen niet meer laat bedrukken, maar de productinformatie met een beamer op de uitgestalde blanco pakjes projecteert en daardoor geld bespaart, of de opticien die diverse monturen projecteert op de foto van de klant, en dus niet meer zo'n grote stock moet aankopen - enkele pasvormen volstaan - zijn maar enkele van de vele slimme ideeën die zonder al te grote investeringen kunnen worden toegepast.

Virtuele vierkante meters

“De handelaar moet niet alleen met de vierkante meters van zijn winkel rekening houden als hij een oneindig aantal virtuele vierkante meters ter beschikking heeft”, toont Jorg Snoeck. “En dan is er nog ruimte voor een tafeltje, waaraan hij de klant een koffie kan serveren.”

Grote firma's zoals Lotto spelen in op de digitale mogelijkheden om in de verkooppunten impulsaankopen te stimuleren, maar ook andere toepassingen zouden wel eens snel in de Turnhoutse winkelstraten te vinden zijn. Zoals de spiegel in de paskamer die een foto maakt van het jurkje dat je wil en ter goedkeuring doorstuurt naar familie of vrienden. Of de tag die het kassapersoneel vertelt dat je een grotere maat van een kledingstuk wil, zonder dat je daarvoor weer je eigen kleren moet aantrekken.