Garagist onderscheidt zich door camerabrillen

Oleg Merzlyakov (28) en zijn collega Sergey Miroshnichencko (52) van Garage VAS in de Metropoolstraat filmen het onderhoud en herstellingen van wagens met een camerabril. "Op die manier willen we eerlijkheid en transparantie bieden aan onze klanten", zegt Oleg.

Op VIER loopt momenteel het programma van Martin Heylen, 'De Bril van Martin', waardoor de kijker, net als Martin, recht in de ogen van de Sijselenaren en de vluchtelingen kijkt. Een technologisch hoogstandje lijkt het, maar Oleg en Sergey gebruiken zo'n bril al veel langer.

"Voordat we deze camerabril hadden, filmden we sommige herstellingen met een gsm of een gewone camera", vertelt Oleg die sinds 1998 in ons land woont. "Maar dan hadden we natuurlijk onze handen niet vrij, wat niet gemakkelijk werken was. Toen we met ons bedrijf startten hebben Unizo, Syntra en VDAB ons gezegd dat we met iets op de markt moesten komen wat ons zou onderscheiden van anderen. Ik wist dat zulke camerabrillen al langer bestonden in Amerika en in tijden van YouTube en vele filmpjes op Facebook kon dit niet mislukken."

Er zijn veel verschillende modellen van camerabrillen op de markt. "Een camerabril is eigenlijk niks nieuws", gaat Oleg verder. "Wij passen het enkel toe op onze job. We willen het vertrouwen naar de klant toe versterken. Niet iedereen vraagt het, maar als we extra kosten moeten uitvoeren dan kan ik gemakkelijk aan de klant uitleggen wat er mis is. Als er een groter probleem is, dan kan ik een klein fragment van het probleem doorsturen naar de klant. Dan kan hij zijn akkoord geven voor de herstelling. Achteraf kunnen we ook laten zien wat en hoe we een onderdeel hebben vervangen."

Het filmen met de camerabril zit in de service inbegrepen. "Voor een transparante aanpak moet je geen meerkost betalen", vult Sergey aan. "Soms komen er mensen langs die bijvoorbeeld zelf een lek zoeken en het niet meteen vinden. Dan zetten wij onze camerabril op en beginnen we te zoeken. Soms bevindt het lek zich op een heel andere plaats en dan kunnen we dat gemakkelijk tonen aan de klant. Natuurlijk zijn we ook allemaal maar mensen hé, dus het is mogelijk dat we iets over het hoofd zien. Maar wanneer ik dan de beelden herbekijk, dan valt het meteen op. De camerabril biedt alleen maar voordelen."

Andere sectoren

Volgens Oleg en Sergey zijn camerabrillen de toekomst. "Alles wordt gemondialiseerd. Pivothead heeft bijvoorbeeld een uitgebreid gamma aan camerabrillen voor bedrijven", vertelt Oleg. "Zij spelen daar echt op in. Ik denk dat het in de toekomst mogelijk is om die brillen toe te passen in verschillende sectoren zoals de horeca of bewaking. Wanneer een bewakingsagent iets opmerkt of een gevecht ziet, dan staat dat meteen op beeld. Heel handig om latere discussies te vermijden." Het Laatste Nieuws/Antwerpen Noord - 18 Mar. 2016 p 19