Helft Vlaamse ondernemers willen tolvrije Liefkenshoektunnel gebruiken

In oktober waarschuwde UNIZO reeds voor een ongekend drukke filemaand gelet op de historische gegevens en trends (zie persbericht).  Uiteindelijk evenaarden we bijna het record van 2014.

UNIZO bleef niet bij de pakken zitten en bevroeg alle Vlaamse KMO-ondernemers via de 'KMO-Barometer'. Gelet op het belang van de Antwerpse mobiliteit voor gans Vlaanderen besloten we immers om ondernemers uit het hele land te bevragen.  Op deze korte periode konden we een staal van 989 ondernemers bevragen die garant staan voor een goede representativiteit.

Limburg meest mobiel, Brussel meeste last van files

Vier op tien Limburgse ondernemers (41 %) stelt géén last te hebben van files, het hoogste aantal van alle provincies (op de voet gevolgd door West-Vlaanderen).  Toch rapporteren dubbel zoveel Limburgse ondernemers dat ze 'véél last' hebben van de files dan onze ondernemers uit West-Vlaanderen (17 % L tov. 9 % WVL).  De filegevoeligheid in Limburg is dus zeer ongelijk verdeeld. 

Zowel in Antwerpen als Brussel hebben 8 op 10 ondernemingen (82 %) hinder van de files.  Brusselse ondernemers ondervinden de hinder wel vlugger als heel hinderlijk (36 % BR tov. 24 % A), Antwerpenaren hebben blijkbaar een grotere gewenning en interpreteren de hinder slechts als 'beperkte last' (27 % A tov. 18 % BR).

Potentieel Liefkenshoektunnel

Het algemene fileleed is alomgekend.  Ons interesseerde vooral het potentieel van de Liefkenshoektunnel als deeloplossing voor het fileleed op de Antwerpse ring.  Hiervoor concentreren we ons op de ondernemers uit Antwerpen (prov.) en Oost-Vlaanderen.  Gepeild naar hun gebruik van de Kennedytunnel peilden de andere provincies slechts 15 % tot 18 %.  In de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen gebruiken echter 41 % (A) en 33 % (OVL) van onze ondernemers de Kennedytunnel.

Bij de cruciale vraag of de ondernemingen bij een tolvrije Liefkenshoektunnel een deel van hun vervoer willen verleggen, weg van de Kennedytunnel, antwoordde 49 % van de Antwerpse ondernemers bevestigend en maar liefst 62 % van onze Oost-Vlaamse ondernemers willen dit ook... !

Johan Van Loon, bereikbaarheidsadviseur UNIZO, reageert : "We zullen nog wel een aantal zware jaren voor de boeg hebben met alle werken die eraan komen.  Onze ondernemingen kunnen wel trachten hun woon-werkverkeer duurzamer te maken maar strikt zakelijk vervoer blijft sterk afhankelijk van onze wegen.  Als pakweg een goede helft van onze ondernemingen haar gewoonten wil veranderen is dit een signaal dat we niet kunnen laten liggen. Vorig jaar was er een test met een schamele 6 weken tolvrij.  Maar sindsdien zijn de files nog langer geworden en komen de grote werken dichterbij. Nu is hét moment dat we een kritische massa kunnen bewegen tot een gedragsverandering.  Alle lichten staan op groen, nu mag de Vlaamse regering niet in slaap vallen bij de lichten maar moet zij gas geven en de Liefkenshoektunnel optimaal inschakelen.... "

Voorts wijst UNIZO erop dat veel ondernemingen ook gebruik kunnen maken van diverse overheidsmaatregelen tijdens openbare werken (zie : www.unizo.be/advies/trefwoord/Hinder-openbare-werken) en hun woon-werkverkeer kunnen verduurzamen via het Pendelfonds (www.pendelfonds.be).

Johan Van Loon, perswoordvoerder en bereikbaarheidsadviseur Antwerpen, GSM 0479 691 483

Voor toelichting KMO-Barometer : Gilles Vandorpe, coördinator onderzoek UNIZO, T 02 212 25 31

 

 

 

 

 

Meer over: Belangenbehartiging, Mobiliteit, Steunmaatregelen