“Je moet je als ondernemer verdiepen in alle aspecten van je zaak”

Na een zwaar ongeval stelt Kristof van den Bouwhuysen zichzelf en zijn bedrijf Vitalis in vraag. Wil hij op deze manier verder ondernemen? Hij beslist dat het nu of nooit is: er is nog maar één weg en dat is recht naar zijn doel. Hij is zich wel bewust van zijn eigen beperkingen en besluit om de hulp van experts in te roepen. De start van een succesverhaal, waarbij de UNIZO-begeleidingen een belangrijke rol spelen.

Als jongetje zit Kristof altijd buiten, midden in de natuur. Daar wordt het spreekwoordelijke zaadje geplant voor zijn latere carrière. Na zijn studies tuinarchitectuur start hij in 1998 met zijn eigen bedrijfje. In 2010 gaat hij in zee met een medevennoot en samen gaan ze verder onder de naam Vitalis. Maar Kristofs verhaal begint pas echt in 2017: zijn vennoot gaat met pensioen en Kristof krijgt een zwaar motorongeval.

Kristof: “2017 was een kanteljaar. Na mijn ongeval lag ik in coma en volgde er een herstel van twee jaar. Ja, dan begin je wel na te denken en enkele zaken in perspectief te plaatsen. Ik besloot dat ik geen compromissen meer wou sluiten, zowel in mijn doelstellingen als in bijvoorbeeld de omgang met klanten en personeel. Alles was ineens zonneklaar. Ik wil dat we bekend worden voor onze knowhow en dat klanten ons speciaal daarvoor inschakelen. En dat mogen ook zeker projecten in het buitenland zijn. Kortom mooie, uitdagende opdrachten aan de juiste prijs zonder compromissen te sluiten rond kwaliteit."

"Zonder een goed financieel plan had ik niet geweten of een eigendom haalbaar zou zijn"

Grenzen verleggen

Kristof beseft dat hij als mens en ondernemer tegen grenzen aanloopt. Als tuinarchitect is hij vooral een creatieve geest. Nu hij er alleen voor staat, besluit hij dat hij nood heeft aan professioneel advies. Eerst duikt hij samen met coach Greet Daems in zijn financiën.

Greet: “Kristof heeft veel cijfermateriaal en volgt alles op tot in detail. Ondanks zijn financiële inzicht had hij er toch nood aan om hierover in overleg te gaan met een expert. Kloppen al zijn berekeningen wel? Hoe staat hij er globaal voor? En waarom haalt hij toch die gewenste rendabiliteit niet? We hebben samen bekeken welke activiteiten bijdragen tot het rendement en wat hun invloed is op commercieel vlak. Zo brengt onderhoud het minste geld in het laatje. Maar wat met klanten die graag willen dat Vitalis hun mooi aangelegde tuin blijft onderhouden? Laten we hier het commerciële aspect of het rendement doorwegen? Kortom: we stelden alles in vraag.”

Kristof: “Net op dat moment liep ook mijn huurcontract af en een verlenging was niet meer mogelijk. Zonder een goed financieel plan had ik niet geweten of een eigendom haalbaar zou zijn. Zaakvoerders hebben vaak de neiging om naar bestaande cijfers te kijken om dan te beslissen of ze goed bezig zijn of niet. Uiteraard is dat ook belangrijk. Maar als je wilt groeien, moet je toch echt vooruitkijken. Ondertussen hebben we dan ook ons eigen pand.”

"Dankzij het Eén-programma Andermans Zaken zie ik de vraag naar de begeleiding Financieel Inzicht groeien".

 

Greet: “Het programma heeft de ogen van veel Vlaamse ondernemers geopend. Plots zien ze mensen zoals zichzelf op tv die zonder chroom toegeven dat ze hulp nodig hebben. Ik wil wel nog eens benadrukken dat je zeker niet moet wachten tot je in de problemen zit. Integendeel: door goed financieel inzicht krijg je een beter beeld van je cijfers en kun je ingrijpen voor het te laat is.”

Kristof: “Voor mij is dat financiële luik erg belangrijk om beslissingen te nemen. Alles moet op punt staan voordat ik een volgende stap neem met de firma. Daarom betrek ik nu ook mijn boekhouder en bank mee in het verhaal. Zij zijn nu echte partners geworden.”

Strateeg aan het werk

Nu Kristof zijn financiële situatie door en door kent, is het tijd om na te denken over de groei van zijn onderneming. Op een UNIZO-evenement loopt hij coach Dirk Put tegen het lijf. Ze geraken aan de praat en Kristof haalt enkele pijnpunten van zijn onderneming aan. Dirk raadt hem aan om de begeleiding Strategie en Groei te volgen.

Dirk: “In dit traject spitsen we ons toe op de groei van ondernemingen én ondernemers. Neem nu Kristof. Van ‘man in het veld’ moest hij evolueren naar bedrijfsleider. En dat is niet zo evident. Door groei neemt ook het belang van samenwerking op alle vlakken toe. Ik neem dan ook graag herkenbare voorbeelden, zoals de vergelijking tussen de werking van een bedrijf en een sportclub. Dat zijn allebei samenwerkingen tussen mensen. Maar tijdens een wedstrijd komt er bijvoorbeeld nooit iemand van het bestuur het veld op om de spelers te zeggen wat ze moeten doen. Dat doet de trainer. En de voorzitter? Die bepaalt het beleid en de krachtlijnen van de hele werking. In een bedrijf is dat vergelijkbaar: de werknemers luisteren naar de ploegbaas. En de zaakvoerder zorgt voor een goed team en voor duidelijke doelstellingen. Is de visie niet duidelijk voor iedereen? Of is niet alles goed op elkaar afgestemd? Dan merk je dat in tegenvallende resultaten op het terrein.”

Kristof: “Ik wil het beste: voor mijn klanten en zeker ook voor mijn werknemers. Heel Vitalis valt of staat met hen. Ik ben een perfectionist, maar dankzij dit traject heb ik geleerd om wat meer los te laten en te vertrouwen op mijn team. En dat zonder de grip op mijn mensen en het contact met hen te verliezen. Vanuit dat idee heb ik de Vitalis Academy gecreëerd. Dirk heeft me daarin gesteund en gestimuleerd om het vorm te geven.”

Met de Academy helpt Kristof zijn medewerkers evolueren. Via workshops en opleidingen behaalt iedereen de nodige certificaten en schaven ze hun vakkennis geregeld bij. Maar ook communicatieskills komen aan bod, net zoals omgang met klanten. Zo weet Kristof dat heel zijn team dezelfde kennis, waarden en normen heeft. En dat zorgt ervoor dat hij met een gerust hart op zijn mensen kan rekenen.

Kristof: “Het idee van de Academy is niet nieuw. Maar in de tuinbouwsector zijn wij wel koploper. Het geeft mijn mensen ook het gevoel dat ik in hen geloof en hen vertrouw.”

"Eerst dacht ik dat Vitalis te klein zou zijn voor een adviesraad"

Expert@Board

Op aanraden van Dirk start Kristof ook met Expert@Board. In deze formule doen ondernemers een beroep op een van de UNIZO-experten in het vakdomein van hun keuze. Dat kan gaan van marketing, hrm tot innovatie en logistiek. Dankzij de kmo-portefeuille is Expert@Board toegankelijk voor iedereen.

Dirk: “Ik heb zelf mijn schouders onder deze Expert@Board gezet als expert, samen met een collega. We gingen met het personeel van Vitalis rond de tafel zitten om hun kant van het verhaal te horen. Daardoor konden we Kristof aanvullende vaststellingen en inzichten geven. Tijdens een tweede Expert@Board hebben we een managementteam opgericht.”

Kristof: “Met het managementteam zitten we om de twee maanden samen. Dirk stuurt die vergaderingen en dat geeft een versterkend effect. Hij zorgt ervoor dat ik niet alleen aan het woord ben, maar dat we echt in dialoog gaan. Op die manier betrekken we iedereen bij de beslissingen en doelstellingen die we bepalen.”

KMO Adviesraad: ook voor kleinere kmo’s

Nog een UNIZO-traject waarvan Kristof dankbaar gebruikmaakt, is de KMO Adviesraad. Daarbij begeleidt UNIZO kmo’s bij de oprichten van hun adviesraad. En daarin zetelen enkele specialisten die UNIZO voorstelt. Al kiest Kristof hier voor een andere strategie.

Kristof: “Eerst dacht ik dat Vitalis te klein zou zijn voor een adviesraad. Maar tijdens een UNIZO-vergadering kwam ik Wim Taels, adviseur KMO Adviesraden, tegen en hij heeft me overtuigd van de meerwaarde. Hij heeft me dan geholpen om een adviesraad samen te stellen. Al had ik wel één eis: ik wou experten die affiniteit hadden met mijn bedrijf. Toen bleken er in mijn klantenbestand ook zaakvoerders te zitten met verstand van zaken op vlak van marketing, financiën, strategie ... Zij zetelen nu mee in mijn adviesraad. Ik nam daarmee wel een risico, want je geeft jezelf en je bedrijf toch bloot aan je klanten. Maar dat valt echt goed mee. Vier keer per jaar zitten we samen. Waarom ik toch koos voor een KMO Adviesraad? Omdat ik dan kan rekenen op de ervaring van mensen met kennis van zaken. Zij geven eerlijk hun mening over mijn plannen, bekeken vanuit diverse invalshoeken. Denk aan investeringen of het profiel van een nieuwe aanwerving. Maar ook over de huidige werking: zijn er dingen die ik moet veranderen of net niet? Als een paar experten je steunen in je beslissing, dan sta je sterker en ga je er ook sneller voor.”

Alle knoppen op elkaar afgestemd

Op de vraag waarom het een goed idee is om meerdere begeleidingen te volgen, zijn Kristof, Dirk en Greet het roerend eens: als ondernemer kun je nu eenmaal niet alles weten. Schakel dus experten in om je bij te staan.

Dirk: “Eigenlijk vormen al onze begeleidingen één groot geheel om zelfstandigen te helpen van hun zaak een succesverhaal te maken. De UNIZO-coaches hebben ieder hun specialiteit zodat ondernemers zich in alle aspecten kunnen verdiepen. Een wisselwerking tussen de coaches biedt een extra meerwaarde en zorgt voor samenhangende adviezen. Zo hebben Greet en ik info over het bedrijf van Kristof uitgewisseld en sloten onze begeleidingen perfect op elkaar aan. Door hun ervaring leven coaches zich snel in en zijn begeleidingen dan ook altijd op maat van je zaak.”

"Ik zie ondernemen als een monitor met verschillende knoppen."

 

Greet: “Tijdens mijn begeleidingen merk ik vaak dat mensen nog nood hebben aan een klankbord op andere vlakken. Kristof is iemand die altijd wil leren en heel kritisch is over zichzelf en zijn bedrijf. Dat zijn de ideale mensen om mee de trajecten te doorlopen. Zij durven de confrontatie aan en luisteren naar advies van anderen. UNIZO heeft een heel ruim aanbod in verschillende vormen, voor ieder wat wils dus.”

Kristof: “Je moet je als zaakvoerder verdiepen in alle aspecten op vlak van ondernemen. Ik zie ondernemen als een monitor met verschillende knoppen. Als je aan de ene draait, verandert het hele beeld. Daarom moet je ook de andere knoppen bijstellen zodat je weer een perfect beeld krijgt. Wil je groeien? Dan moeten je financiën op punt staan. Maar dan heb je wel een goede strategie nodig. Je hebt ook nood aan een klankbord waarbinnen Expert@Board en KMO Adviesraad precies passen. UNIZO biedt zoveel mogelijkheden en dankzij de vele subsidies is het allemaal nog betaalbaar ook.”

Kristof geeft hier het mooie voorbeeld hoe verschillende UNIZO-trajecten elkaar versterken. Hij beseft dat hij alleen maar kan groeien als hij zich goed laat begeleiden en ondersteunen door experten op diverse vlakken. Zijn verhaal stopt hier dan ook nog lang niet. 

Wil jij ook gebruik maken van onze UNIZO-begeleidingen?

Ontdek ze allemaal

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

Meer over: Begeleidingen