Kledingontwerpster Lieve leerde de kneepjes van het webshopvak

Lieve en Lieven deden het traject Online verkopen 

Lieve De Dobbelaere van Matisse and Henri ontwerpt en verkoopt al zes jaar kleding voor jongens van 2 tot 9 jaar. Dat draait goed, zelfs tijdens de coronacrisis. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. De verkoop via haar webshop wil ze nog doen stijgen. Ze schreef zich in voor de begeleiding Online Verkopen. Coach Lieven Van de Velde leert haar de kneepjes van het webshopvak.  

TEKST Paulien Coenaerts – FOTO Studio Dann 

Lieve: “We hebben geen fysieke winkel, maar wel een showroom waar we mensen ontvangen op afspraak. Elke dag, van maandag tot zondag en van ’s ochtends tot ‘s avonds. 40% verkoop ik in de showroom, 60% via de webshop. Ik wilde toch het traject ‘Online verkopen’ volgen, om die 60% via de webshop op te drijven. De afspraken in de showroom zitten vol, daar staan we op onze limiet. Maar online is er nog veel groeimarge.”  

SEO en conversieoptimalisatie 

Lieven: “Lieves webshop kan nog groeien via zoekmachineoptimalisatie en conversieoptimalisatie. Dat tweede vergeten mensen nogal eens. Het wil zeggen dat je, als mensen je vinden op Google en je website bezoeken, de kans vergroot dat ze een aankoop doen. Bijvoorbeeld: uit onze gesprekken bleek dat outfits heel belangrijk zijn, meer nog dan de verkoop van afzonderlijke kledingstukken. Als je op de site een hemdje ziet, staan er bij verwante producten andere hemdjes, in plaats van broeken die bij dat hemdje passen. Door dat aan te passen, kun je meer conversie krijgen.” 

“Ook aan de deelbaarheid van de pagina’s hebben we gewerkt. Stel je voor: een mama ziet de kledinglijn en wil ze delen met de oma; ze kan die voortaan via één druk op de knop doorsturen via Whatsapp. Of op sociale media. Zoiets mogelijk maken zorgt voor mond-tot-mondreclame en is dus goed voor de verspreiding van jouw merknaam.” 

Lieve: “Ook zorg ik er best voor dat de tekst bij een product zo persoonlijk mogelijk is. De wisselwerking tussen mijn showroom en de webshop maakt dat mogelijk. Via de showroom sta ik heel dicht bij de klant, krijg ik feedback, en zie ik zelf hoe de kinderen staan met de kledij.” 

Beter te vinden 

Lieve: “Ik wou al lang zo’n traject volgen, maar dat is vaak heel duur. 1000 euro is zo weg als je aan je marketing werkt. En als ik dan moet kiezen tussen een opleiding en reclame maken, dan gaat het geld naar de reclame. Maar dan weet je natuurlijk nog niet hoe je dat best aanpakt. En dat kan ik nu met deze opleiding.” 

“Ik ben nu beter vindbaar op Google, maar er is nog heel wat groeimarge. Het komt erop aan om er verder mee bezig te zijn. Ik ga aan de slag.” 

Lieven: “Waar ik altijd een gesprek mee begin, is: als je mij ziet, ga je meer werk hebben!” 

Het traject Online Verkopen is bedoeld voor handelszaken. Het omvat 5 adviesuren, verspreid over 3 tot 4 sessies, doorgaans online. UNIZO biedt het traject gratis aan dankzij de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen.  

www.unizo.be/onlineverkopen