“Ondernemer worden was niet eens een kinderdroom”

Laurentine Van Landeghem (23) is door Unizo en Markant vzw uitgeroepen tot de meest beloftevolle vrouwelijke ondernemer van Vlaanderen. Van Landeghem trekt een recordaantal mensen naar haar modeshows en wil een tweede winkel van Clouds of Fashion openen.

De zelfstandigenorganisatie Unizo en de vrouwenvereniging Markant vzw reiken elk jaar tijdens een ceremonie in Brussel de 'Womed Award' uit voor de meest beloftevolle vrouwelijke ondernemer van het jaar. Er worden eerst vijf winnaars per provincie gekozen, en daarna wordt uit die provinciale genomineerden de uiteindelijke winnaar voor heel Vlaanderen aangeduid. Dit jaar is de Antwerpse modespecialiste Laurentine Van Landeghem de eindwinnaar. Zij startte in de zomer van 2013 met een pop-upmodewinkel in Elversele, een deelgemeente van Temse.

“Ondernemer worden was nooit een kinderdroom”, zegt Laurentine. “Ik wou iets met mode, dieren of theater doen. Maar toen ik dat pop-upwinkeltje in Elversele had, deed ik echt alles voor mijn zaak. Ik was er van 's morgens tot 's avonds mee bezig. Op den duur moest ik door het succes wel verhuizen naar een groter pand op de Melkmarkt in Antwerpen, en in maart 2015 naar een nog groter pand in de Nationalestraat.”

Haar winkel Clouds of Fashion trekt steeds meer volk aan. “De zaken gaan heel goed”, zegt Laurentine. “Ik huur nu ook een pand aan het Centraal Station, voor de opslag van mijn goederen. Van daaruit verstuur ik de bestellingen voor mijn webshop. Wie voor 15u een bestelling doet, krijgt die dankzij mijn samenwerking met bpost de volgende dag al in de brievenbus. 30% van mijn omzet komt van de webshop. Maar veel klanten kijken uit nieuwsgierigheid eerst naar het aanbod op de webshop, en trekken daarna alsnog naar de winkel in de Nationalestraat.”

Drie werknemers aangeworven

Is het succes groot genoeg om van te leven? “Ja, omdat ik het op een heel aparte manier aanpak. Ik koop geen collecties van grote merken, maar trek zelf naar groothandels en beurzen om kleding, accessoires en decoratiemateriaal te kopen dat ik leuk vind. Ik heb een brede smaak, en mijn publiek blijkbaar ook. Door met een beperkt aantal exemplaren per product te werken, moet ik geen collecties van maanden tevoren bestellen, en kan ik dus beter rekening houden met de seizoenen. Ik moet geen winterjassen in mijn winkel hangen als het niet vriest. Het aanbod in mijn winkel is in het laatste jaar geleidelijk uitgebreid. Ik verkoop nu bijvoorbeeld ook sporttassen, kussentjes en drinkbekers. Intussen heb ik al drie werknemers voltijds kunnen aanwerven.”

Laurentine Van Landeghem wil een tweede vestiging van Clouds of Fashion openen in Gent. “Ik ben nog een goede locatie aan het zoeken. Wellicht beginnen we eerst met een pop-upwinkel. Maar eerst wil ik mijn modeshow in de Waagnatie, op zaterdag 26 maart, tot een goed einde brengen. Een ticket kost 25 euro. Er zijn al meer dan 1.500 mensen ingeschreven. Dat is meer dan het dubbele van de bezoekers aan mijn modeshow van vorig jaar.”

Van Landeghem toont op die modeshow in de Waagnatie haar nieuwe lentecollectie, en nodigt allerlei collega-ondernemers uit. “Er zullen standjes zijn met decoratiespullen, juwelen, sportkledij, bloemen, cupcakes en foodtrucks. Ik wil een unieke beleving creëren. Voorlopig zal ik er niet rijk van worden. Ik investeer elke euro die ik binnenkrijg terug in mijn zaak. En dat is goed zo. Clouds of Fashion is de passie waar ik elke dag mee wakker word en ga slapen.”

cloudsoffashionshow.com
(Gazet van Antwerpen/Metropool Stad

Thema: Actueel