PFL “Virtuele events hoeven niet saai te zijn”

 

Als kmo van het jaar in de provincie Antwerpen koos UNIZO voor PFL group uit Beerse, een bedrijf dat congressen, tv-opnames, beurzen, live events, kortom alle fysieke én digitale meetings audiovisueel ondersteunt. “Corona gaf ons een klap, en vervolgens een boost.” 

 

“Ik was al heel jong geïnteresseerd in techniek”, herinnert PFL-grondlegger en CEO Dominic De Gruyter zich. “Toen ik op m’n 18de als  zelfstandig geluidstechnicus m’n PA-verhuurbedrijf D&F oprichtte, moest ik me eerst nog laten ontvoogden. Een zalige tijd was het, op tournee met groepen als The Scabs of Praga Khan, tot in de VS en Japan. Maar als je een gezin met drie kinderen hebt, wordt het tijd voor serieuzere zaken.” 

Zo startte Dominic in 1998 met PFL, dat gaandeweg een expertise opbouwde in audiovisuele installaties voor zalen, horeca, culturele centra... “Het was nooit mijn bedoeling om zo groot te worden, maar naarmate de technische mogelijkheden en de behoefte aan vakspecialisten toenamen, kwamen er drie andere vennoten mee aan boord. Vandaag verzorgen we bedrijfsfilms en -streamings, decors voor tv-productiehuizen, installeren we boardrooms voor multinationals, ondersteunen we presentaties, privé- en bedrijfsfeesten, ook voor kleine kmo’s, of collega verhuurbedrijven die hier apparatuur huren. We werken ook nog altijd graag op festivals als Tomorrowland of de Antilliaanse feesten, voor musicals als ‘40-’45, lichtshows in het Sportpaleis, de geluidsinstallatie bij Beerschot…”  

Zorg voor interactie  

“We hadden net drie miljoen geïnvesteerd toen de eventsector door corona compleet stilviel en er voor zo’n 1,5 miljoen annulaties binnenliepen. Dat was even slikken en een week wakker liggen, maar we beseften snel dat we nu volop moesten inzetten op digitale meetings en virtuele events.” 

“Terwijl veel bedrijven en organisaties zich opeens moesten behelpen met saaie online meetings op stroeve platforms, slaagden wij erin die virtuele events niet alleen technisch perfect te laten verlopen, maar ook de focus van het publiek te houden: paneldiscussies, interactieve conferences, polls, humor… je moet dat strak regisseren, en zorgen dat de mensen zich betrokken voelen. Je moet eigenlijk het gevoel krijgen dat je online meer kan beleven dan in het echt.” 

400.000 bespaard 

“Een sterk visitekaartje was een congres voor een farmabedrijf, dat jaarlijks iedereen naar Taiwan overvloog. In 2018, lang voor corona, boden wij een alternatief: 18 hubs wereldwijd werden met elkaar verbonden; the best of both words, live en online geconnecteerd. Het bedrijf berekende dat ze zo 400.000 euro en 107.000 kilo CO₂-uitstoot hadden uitgespaard.” 

“Natuurlijk komen de live events terug, daar beleven we nu een helse inhaalbeweging, maar de moderne technologie legt de lat steeds hoger om online of hybride events echt tot leven te brengen: 5G-verbindingen, hologrammen, drones, avatars in de Virtual en Augmented Reality… mijn medewerkers doen niets liever dan telkens next level ervaringen en oplossingen bedenken.” 

“En dit eindejaar is het feest, want dan openen we onze nieuwbouw hiernaast, met een verdubbeling van de oppervlakte en een permanente grote green key-studio. Een trofee als kmo van het jaar zou er mooi staan…” 

www.pfl.be 

Meer over: KMO, kmovhjaar
Thema: Actueel