Samen Werkt: #TrouwLocal wil bruiloft onvergetelijk maken

“Er is zoveel moois in Mechelen” 

In 2020 hebben heel wat bruidsparen de dag van hun dromen moeten uitstellen. 2021 belooft gelukkig wél een aantal dromen waar te maken, zowel voor de bruidsparen als voor ondernemers in de eventsector. Een trouwfeest zoals we het normaal kennen, lijkt nu nog toekomstmuziek, maar de Mechelse samenwerking #Trouwlocal staat ook in deze tijden klaar om voor een onvergetelijke dag te zorgen.  

TEKST Nicolle Raven 

#TrouwLocal is een samenwerking tussen Mechelse ondernemers: Awardt  (hoeden, handtassen en accessoires), De Rode Schaar (bruidsjurken op maat), Cassari (mannenmode), De Kapel (trouwlocatie), Josien Baetens (juwelen), Studio Cara (make-up), Mo’na (kapper), Zo Memento (ceremonie), Table Tableau (event styling), Vincent Moens (bloemen), Cazaar (fotografie), Couzina (catering) en Niki’s Bakery (bakkerij).  

Initiatiefneemster is Els, van de hoeden- en handtassenwinkel Awardt.  “Ik heb al 18 jaar mijn eigen winkel, maar ik heb geen seconde stil gestaan. Als ondernemer moet je constant evolueren, altijd inspelen op de actualiteit en zorgen dat je je publiek blijft bereiken.”  

Droomfolder 

“Aandacht voor de bruid enerzijds, en aandacht voor lokaal winkelen en ambachten anderzijds: ik wilde die twee concepten samenbrengen en ondernemers elkaar laten versterken.” Als eerste benaderde Els een fotografe en een grafisch vormgever om alle handelaars een plekje te geven in een flyer. “Ik wilde een droomfolder maken om bruidsparen te inspireren en te laten zien wat voor moois er is in Mechelen.” Er bleek veel animo voor te zijn en al snel kwam Els tot een fijne groep van 13 Mechelse ondernemers die alle aspecten van een droomtrouwfeest voor hun rekening kunnen nemen. #TrouwLocal was geboren.  

Er waren grootse plannen voor een feestelijk presentatie tijdens het Mechelse Warm Welkom Weekend in maart 2020. #Trouwlocal zou een lange feesttafel dekken in het centrum van Mechelen om toekomstige bruiden te inspireren. Door de lockdown is dat idee tijdelijk opgeborgen.  

Ondernemers zouden geen ondernemers zijn als ze niet snel een alternatief bedachten. “Zo ontstond de Trouwlocalroute: een coronaproof wandeling langs de etalages van deelnemende handelaars om zo bruiden te inspireren.” Uiteindelijk pikte Mechelen Meemaken dit op en deden er twintig handelaars mee.    

Op het lijf geschreven 

Ceremoniespreker Wim Brits van Zo Memento ziet ook de voordelen van deze samenwerking. “Dankzij Trouwlocal vinden verloofde koppels lokale huwelijksleveranciers om hun trouwdag uit te werken. Zo Memento legt de klemtoon op persoonlijke huwelijksceremonies. Wij zorgen voor teksten die ‘op het lijf’ van het koppel geschreven.” 

Liesbet Cammaer van Tabletableau zorgt voor een sfeervol gedekte tafel, en voegt toe: “Wij zijn maar een klein bedrijfje, samenwerkingen met andere ondernemers vergroot ons netwerk en kan onze zaak alleen maar versterken. Zeker nu. Ik denk dat mensen soms echt verrast zijn door het aanbod hier in Mechelen.”  

Els besluit met de mooie woorden: “We moeten het licht in elkaars ogen gunnen. Als handelaars moeten we elkaar bevorderen. De kracht van een stad zit niet één winkel, maar in alle winkels samen.”  

https://oh.mechelen.be/-trouwlocal