Tips om succesvolle (en noodzakelijke) veranderingen aan te gaan

Publireportage

Veranderen...moet dat echt? Het simpele antwoord is ja!

Pfffff….verandering. Terwijl de buitenwereld in een snel tempo verandert, worden organisaties uitgedaagd om mee te zijn. Een coronacrisis, mondige klanten, markten die komen en gaan,...Welke bewegingen zullen impact hebben op onze organisatie? Hoe ervoor zorgen dat we op langere termijn overleven? Allemaal vragen die door het hoofd spoken.

 

Mensen houden per definitie niet zo van verandering. Het geeft stress en een gevoel van onzekerheid. Bij een nieuwe koers weet je nooit 100% zeker of het wel helemaal goed komt. Dinobusters, een organisatie bestaande uit experts met meer dan 15 jaar ervaring in change management met impact, helpt organisaties om een houvast te vinden in een onzekere wereld.

Graag delen we hiervoor enkele succesvolle tips.

1. Begrijp de maturiteit van je organisatie

Eén van de grootste uitdagingen om de organisatie en haar medewerkers mee te krijgen in een verandering, is het kiezen van de juiste snelheid en het best passende niveau om de transformatie in te zetten. In de praktijk zien we dat het vaak spaak loopt omdat organisaties vergeten zijn het pad goed te effenen voor zowel de medewerkers als de systemen en de processen. Dat vergt natuurlijk de nodige tijd.

2. Leer trends spotten en kansen zien

Weerstand tegen verandering ontstaat vaak door een sterke interne focus. Medewerkers zien vooral hoe de huidige, interne processen werken en zijn er op de één of andere manier aan gehecht geraakt. Er is twijfel of de nieuwe situatie echt wel een verbetering zal zijn. Een manier om de blik meer naar buiten te krijgen, is door iedereen in de organisatie ‘trendwatcher’ te maken. Door trends te spotten, prikkel je de verbeelding en worden  dromen wakker gemaakt. Hoe zouden we onze organisatie en ons werk nog beter en makkelijker kunnen maken?

3. Doe een customer journey: zowel intern als extern

Vaak doen organisaties een customer journey om te kijken welke behoeften de klanten hebben en hoe ze uiteindelijk tot een  beslissing komen om al dan niet een product of dienst te kopen. De customer journey is de afgelopen jaren  veel grilliger geworden omdat het aanbod en de manier waarop producten verkocht worden ook sterk geëvolueerd is. Los van de customer journey van de eindklant, worden de interne medewerkers soms vergeten. Welke reis doorloopt een medewerker in de eigen organisatie om de diensten en de producten voor de klanten te maken en te leveren? Hoe vaak loopt iemand vast in de structuren en de processen van de organisatie? Van zodra je de customer journey van de eindklant verbindt met de interne klantbeleving dan ontstaan er heel wat nieuwe inzichten en vooral oplossingen om het geheel erg vloeiend te organiseren.

Zelf hindernissen overwinnen?

Dinobusters is al meer dan 15 jaar expert in change management mét impact. Ze helpen organisaties te veranderen naar de organisatie die ze willen zijn en maken komaf met medewerkers die ‘verandermoe’ zijn. Tijdens hun trainingen delen ze slimme inzichten en technieken uit HR en communicatie, en wapenen ze alle deelnemers met een inspirerende toolbox.

Trainingen bijwonen? Meld je dan aan voor het Ondernemersforum Change Management!

SESSIES
Maandag 14 september, 21 september, 28 september, 5 oktober, 12 oktober, 19 oktober, 26 oktober en 9 november

DEELNAME
€880,-

Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven!