UNIZO grijpt Ramadan aan

UNIZO Antwerpen-stad en 4 Antwerpse winkelverenigingen hebben bij de aanvang van de Ramadan hun 'charmeoffensief' naar de Antwerpse moslims voorgesteld als start van een nieuwe benadering van diversiteit en de Antwerpse consument.

Het consumentengedrag is grondig veranderd. En we slagen er niet altijd in om ons tijdig aan te passen. Klanten blijven niet alleen weg omdat ze spullen op eBay of 2dehands.be kopen, hun hele leefwereld is veranderd. Gesprekken vinden plaats op Facebook, foto's worden gedeeld op Instagram en maar 4 % van onze jongeren kijkt nog naar de VRT. Sommige groepen in onze maatschappij lijken gewoon onbereikbaar geworden.

Nieuwe Vlamingen

Ramadan

Eén van deze groepen is de zogenaamde 'Nieuwe Vlamingen'. Uiterst divers in samenstelling hebben mainstream winkeliers moeite om ze te bereiken. Ze kijken naar satelliet-tv, zitten soms niet op café maar in een theehuis en lijken enkel te winkelen in winkels die exclusief voor hen zijn bestemd.

Een gigantische markt die ligt te wachten op al onze winkels. Jawel, alle winkels want behoeftenonderzoek toont aan dat allochtonen vooral willen winkelen in aangename & verzorgde winkels met een totaalaanbod, ongeacht of dit een autochtone of allochtone winkel is ...

Bekijk de videoreportage op ATV

Economisch belang
Alleen al de halal-voedingsmarkt in België vertegenwoordigt momenteel al 2 miljard euro en groeit ieder jaar met 10 %. Tijdens de Ramadan verdriedubbelen de uitgaven van Vlaamse moslims voor voeding. Maar in moslimlanden zien we ook een toename in bestedingen van andere producten. Deze markt is momenteel nog braakliggend in West-Europa.

Ieder jaar zien we onze ondernemers inspelen op 'traditionele' gebeurtenissen: Paasfeest, Communie, Lentefeest, Valentijn, Kerstmis ...  Met de start van de Ramadan wil UNIZO graag alle handelaars aanmoedigen die zich willen richten op de Antwerpse moslims die deelnemen aan deze intensieve maand.

"Dit gaat niet alleen over goed samenleven maar ook over samen werken en samen ondernemen. Uiteraard willen wij de commerciële opportuniteiten benutten maar als ondernemers willen we ook alle Vlamingen duidelijk maken dat onze winkels en onze ondernemingen als plaatsen van handel en tewerkstelling open staan voor iedereen", aldus Nico Volckeryck, voorzitter UNIZO Antwerpen-stad.

Rekening houdend met de veranderende samenstelling in onze steden willen UNIZO en verschillende winkelverenigingen graag àlle klanten welkom heten. De directe aanleiding is vandaag de Ramadan maar deze benadering strekt zich evengoed uit tot Chinees Nieuwjaar, Jom Kippoer ...

Winkeliers die de affiche willen gebruiken kunnen de winkelverenigingen Quartier National, BoHo2140, Shopping2020, Winkelcentrum Deurne-Zuid contacteren of de affiche downloaden