UNIZO Groot-Herselt vraagt aanpassingen aan kruispunt

Het bestuur van UNIZO Groot-Herselt vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Antwerpen de kinderziekten aan het verkeerseiland van de Aarschotsesteenweg, op de grens van Herselt en Aarschot, op te lossen. AWV zegt het nodige te zullen doen.

Drie maanden hebben AWV en de aannemer gewerkt aan de herinrichting van het gevaarlijke kruispunt van de Madestraat en de Aarschotsesteenweg, op de grens van Herselt en Aarschot. Sinds de heropening van de weg, drie weken geleden, duiken er enkele kinderziekten op. "De klanten vragen zich af hoe ze op onze parking moeten geraken", aldus Marc Michiels, zaakvoerder van KIA-motors. "Omdat ze niet weten dat ze over het verkeerseiland mogen rijden, maken ze even verderop rechtsomkeer op de inritten van de andere handelszaken. Dat is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Om problemen te voorkomen, zou er wel wat mogen gebeuren aan de verkeerssignalisatie. Er is wel een onderbroken witte lijn aan weerszijde van het verkeerseiland aangebracht, maar die markering is vrij onduidelijk."

Clement Van der Auwera, voorzitter van zelfstandigenorganisatie UNIZO Groot-Herselt, treedt Michiels bij. Hij legt de vinger op een ander teer punt: "Regelmatig zijn er voertuigen geparkeerd op het verkeerseiland, wat de bereikbaarheid van onze handelaars niet ten goede komt. Ze versperren de toegang naar de inritten en belemmeren ze het zicht op de tegenliggers", aldus Van der Auwera.

Van geparkeerde voertuigen op het verkeerseiland heeft AWV naar eigen zeggen geen weet. "Maar we zullen dit punt zeker meenemen naar ons overleg met de lokale politie", zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers van AWV. "Het verkeerseiland is geen parking."

Aanpassingen

Niet alleen het vlotte gebruik van het eiland kan beter, ook de infrastructuur zelf blijkt niet helemaal in de haak te zitten. Voor trekkers met oplegger is het namelijk moeilijk om vanuit de Madestraat of Aarschotsesteenweg een comfortabele draaicirkel te maken. "Al verschillende keren hebben we opgemerkt dat vrachtwagenbestuurders heel wat moeite hebben om in en uit de Madestraat te rijden. Om te draaien rijden ze over de zachte berm of gebruiken ze zelfs het rijvak van de tegenliggers. Het nieuwe stuk Aarschotsesteenweg is er door de smalle in- en uitrit van de Madestraat er zeker niet veiliger op geworden. Aanpassingen dringen zich op", aldus nog Michiels.

Bij AWV zijn ze op de hoogte. "Die aanpassingen zullen begin 2016 uitgevoerd worden. Ofwel verharden we de bermen van de Madestraat, ofwel nemen we het verkeersbord van de middengeleider op diezelfde Madestraat weg. Op die manier wordt de geleider berijdbaar en zullen de vrachtwagens meer manoeuvreerruimte hebben", aldus nog Schoenmaekers.

(Bron: GVA/Kempen, 4/12)

Meer over: Wegenwerken, Vervoer