Vertrek United Brands biedt nieuwe opportuniteiten

Op maandag 4 april 2016 verscheen in de rubriek "Heet van de Tong" van Gazet van Antwerpen een bijdrage van onze Antwerpse voorzitter Nico Volckeryck :

Meir en Antwerpse winkelstraten vertonen grote dynamiek

Ik was even verwonderd over het nogal alarmerende bericht van deze week in uw krant dat United Brands het huurcontract op de Meir niet wil vernieuwen. Maar toen ik verder las, vernam ik de intentie van United Brands: de keten wil zeker in Antwerpen blijven.

Dat is niet verwonderlijk. Een van de belangrijkste factoren die ketens naar Antwerpen lokken en er doen blijven, is net het diverse winkelaanbod aan (niche)winkels in de omliggende straten: pop-upstores, conceptstores, beleefwinkels, markten, boetieks… United Brands zal dus zeker een mooie plaats vinden buiten de Meir. En op de Meir zelf staan wellicht nu al een aantal ketens te trappelen om het gat te vullen dat United Brands achterlaat.

Deze mix aan winkels onderscheidt Antwerpen van andere winkelsteden of shoppingcentra, waar alleen de bekende ketens te vinden zijn. Antwerpen kent een grote dynamiek en een goede wisselwerking tussen de grote winkelstraten en de straten daarrond.

Maar natuurlijk is niet alles goud wat blinkt. Er loeren heel wat uitdagingen om de hoek. Ook een stad als Antwerpen kan daar niet omheen.

E-commerce is geen gevaar

Velen zien e-commerce nog altijd als een gevaar. Het tegendeel is waar. Wie niet online aanwezig is, bestaat niet. Onze handelaars moeten hier nog meer op inspelen. Wat wel een bedreiging vormt, zijn de webshops in het Verre Oosten of zelfs dichter bij huis. Niet onderhevig aan enige vorm van reglementering, bieden zij producten tegen dumpingprijzen aan, maar die producten zijn wel van een bedenkelijke kwaliteit. Wij verliezen aan die webshops heel wat klanten, die zich laten leiden door de prijs. Natuurlijk heeft dat een impact op onze retail en e-commercebusiness. Maar ook op de leegstand in onze gemeenten.

Ook de recente terreuraanslagen zorgen voor grote schommelingen in het koopgedrag. Uiteraard wensen Unizo en de Antwerpse winkeliers een veilige stad. En de militairen zijn er voor onze veiligheid. Maar ze schrikken wel potentiële klanten af. De uitdaging is dus om te zorgen voor onze veiligheid zonder per se militairen in full battle dress in onze straten te laten paraderen.

Beleefwinkelstraten

Tussen de winkelverenigingen en het Antwerpse stadsbestuur is er een heel goede samenwerking. Er is een bottom-up-beleid met geregeld overleg, zodat het bestuur dicht bij onze ondernemers staat. Alleen is de snelheid van de procedures niet aan de retail aangepast. Want die verandert razendsnel. De stad moet haar procedures aan dit tempo aanpassen. Waarom moet bijvoorbeeld een heraanleg zoveel maanden aanslepen?

Moderne winkels zorgen er vandaag voor dat hun klanten niet zomaar winkelen. Ze zorgen voor een beleving. Maar die beleving zou tot op de straat moeten worden doorgetrokken. Ook daarin kan de stad een rol spelen. Ze zou moeten investeren in beleefwinkelstraten.

Hoe? Door de Meir een opfrisbeurt te geven, straten uit te rusten met bijvoorbeeld beeldschermen en tal van evenementen te organiseren in de winkelstraten. Maar ook door de vele theaters en musea, die nu nog te veel in hun ivoren toren zitten, erbij te betrekken. En door de succesvolle zondagsopeningen en koopjesperiodes altijd met goede communicatiecampagnes en evenementen te begeleiden.

Kruisbestuivingen

Antwerpen is centraal gelegen, maar is helaas niet altijd optimaal bereikbaar. Wij zijn al lang afgestapt van het idee dat iedere auto voor iedere winkel moet kunnen parkeren. Autovrije en autoluwe winkelstraten zijn een groot succes.

Maar Antwerpen staat voor grote werken. Samen met de invoering van een lage-emissiezone zal dit een aanzienlijke druk veroorzaken op de bereidheid van bezoekers om onze stad te bezoeken.

Ook buitenlanders moeten onze stad vlot kunnen bereiken. Per trein, auto of cruiseschip, maar ook per vliegtuig. Een verdere uitbouw van de luchthaven van Deurne is daarom noodzakelijk.

De retail en de horeca maken in een stad als Antwerpen deel uit van het algemeen belang. Ze zorgen voor duizenden jobs, een goede sfeer en levendigheid. Ze maken onze stad aantrekkelijk voor studenten en buitenlandse investeerders.

Troeven uitspelen

Geef de retail en de horeca daarom een stem in grote dossiers en speel ze uit als troef voor de stad. Net zoals de stad ook andere troeven moet uitspelen: de diamantsector, de haven, de musea, het onderwijs… Laten we zo veel mogelijk streven naar kruisbestuivingen. Op die manier worden we over enkele jaren ook de start-uphoofdstad van de Benelux.

Nico Volckeryck

Voorzitter UNIZO Antwerpen-Stad

Meer over: Steunmaatregelen, Mobiliteit, Retail, Veiligheid
Thema: Actueel