Artificiële Intelligentie

Artificiële intelligentie
Artificiële Intelligentie of afgekort AI heeft een enorme invloed op ons leven.  Het zit in onze smartphone, het helpt bij het winkelen, het doen van onderzoek en zelfs het stellen van medische diagnose.  Maar hoe zijn we hier gekomen?  En wat staat ons nog te wachten?

AI is er ook voor grote, middelgrote en kleine bedrijven.  AI helpt organisaties groeien, zaken vereenvoudigen, flexibeler werken, dienstverlening te verbeteren, ... Klaar voor AI? Meet eerst snel uw digitale situatie met specifiek advies op maat en algemene tips. Doe hier de UNIZO-Scan Digitalisering. Laat je verder inspireren en begeleiden door onze ondernemerscoaches en zet de eerste stappen om verder te bouwen en klaar te zijn voor de toekomst.

Ontdek hoe we te werk gaan

Klaar om artificiële intelligentie aan de slag te gaan met je onderneming?

Wat is AI?

AI is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Je kan AI opdelen in 2 versies: Zwakke Artificiële Intelligentie en Artificiële Algemene Intelligentie.

  • Zwakke Artificiële Intelligentie (Narrow AI) is aangepast om een eenzame taak uit te voeren en werkt binnen een beperkte omgeving.  Het is geweldig in routinematige, fysieke en psychologische bezigheden.  Zo kan deze versie voorbeelden en verbindingen effectiever van informatie onderscheiden dan mensen.  Zelfrijdende auto’s, zoekmachines, vertaalmotoren, spamfilters, robotmaaiers zijn voorbeelden.
  • Artificiële Algemene Intelligentie (Human AI) zou als een mens kunnen redeneren.  Menselijke kennis heeft niet het vermogen om zo snel als computers informatie te kunnen verwerken. 

Wat ben ik ermee?

AI heeft het doel ons leven gemakkelijker te maken. Een greep uit de voordelen.

  • Bereikbaarheid

Plaatsen die giftig, schadelijk of gevaarlijk zijn voor mensen.Van laboratoria tot mijnen, oceaangrotten.AI robotica kan het vuile werk opknappen wanneer het niet veilig is voor mensen.

  • Nauwkeurigheid en precisie

Voornamelijk bij het verwerken van grote hoeveelheden complexe data.AI kan snel beslissingen nemen op basis van gegronde informatie in verschillende situaties.

  • Terugkerende handmatige taken

AI neemt saaie en voorspelbare taken van mensen over.Machines hebben geen pauze nodig en maken vaak minder fouten.Zo kunnen de mensen zich op taken richten die meer impact maken op het bedrijf.

  • Gemak

AI biedt ontelbare oplossingen voor ons dagelijks leven zoals slimme sensoren, thermostaten, uurwerken, verbeteren van relaties met klanten.

Ondanks dat AI geweldige mogelijkheden biedt om aan klantbehoeften te voldoen en nieuwe bedrijfsmodellen te creëren zijn er ook wat nadelen zoals het ethische aspect.  Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI iedereen eerlijk behandelt en in hoeverre zijn organisaties verantwoordelijk voor het beschermen van de privacy.

AI zal steeds verder verankerd raken in ons dagelijks leven, zeker omdat het meer en meer op de werkvloer ingeburgerd  raakt.  Bots zullen voorspelbare taken en het beheer van ‘big data’ overnemen en ‘chatbots’ zullen antwoord geven op terugkerende, simpele vragen, zonder dat er een klantenservice medewerker aan te pas hoeft te komen.

Mensen zijn uiteraard niet geheel te vervangen door machines.  Empathie, beoordelingsvermogen, creativiteit, inspiratie en leiderschap blijven menselijke eigenschappen.