Belgian Maker Award 2018

Wordt jouw bedrijf hét productiebedrijf van 2018? Of word jij hib'ster van het Jaar?


UNIZO gelooft in de toekomst van de maakindustrie. Makers die focussen op innovatie en aandacht hebben voor nieuwe vormen van economie dragen bij tot economische welvaart van België. Bovendien dragen ze in grote mate bij tot het exportpotentieel van ons land en versterken ze onze competitiviteit op het internationale toneel.  

Een 'maker' kan zowel een productiebedrijf zijn die op industriële wijze produceert (op relatief grote schaal), als een ambachtsman/vakman die hoofdzakelijk manueel producten vervaardigt (eerder op kleine schaal). Daarom reiken we vanaf dit jaar twee verschillende Maker Awards uit.

Productiebedrijf van het Jaar

  • Heb je een winstgevende KMO?
  • Heb je een passie voor maken en doe je dat op industriële schaal?
  • Produceer je in België?
  • Zijn je producten in minstens drie landen te koop?
  • Gebruik je vernieuwende technologie?
  • Laten mens en milieu je niet koud?


Scoorde je zonet 6/6?
Dan wordt jouw bedrijf misschien het KMO PRODUCTIEBEDRIJF van het Jaar!

Ik stel mij kandidaat!

Hib'ster van het Jaar

  • Ben je zelfstandige in hoofdberoep?
  • Heb je een passie voor het maken van dingen en doe je dat voor minstens 50% met de hand?
  • Produceer je in België?
  • Is je product in minstens één anders land te vinden?
  • Werk je op maat van je klant en met veel aandacht voor kwaliteit?
  • Laten mens en milieu je niet koud?

Scoorde je zonet 6/6?
Dan ben jij misschien de hib'ster van het Jaar!

Ik stel mij kandidaat!

Aan welke criteria moet je voldoen?

Productiebedrijf van het Jaar

De deelname is exclusief voorbehouden aan KMO’s gevestigd in Vlaanderen en actief in de maakindustrie. Onder KMO wordt verstaan ‘een onderneming waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet 50 miljoen euro of het jaarlijkse balanstotaal van 43 miljoen euro niet overschrijdt’.

Ondernemingen waarvan de meerderheid van de aandelen in bezit zijn van niet-familiale investeringsgroepen of ondernemingen die bestaan uit groepen van vennootschappen, kunnen niet deelnemen.


Aan welke criteria moet je voldoen?

Hib'ster van het Jaar

De deelname is exclusief voorbehouden aan ondernemers (ambachtsman/-vrouw) die het HIB label reeds hebben of in aanmerking komen voor het HIB label. De deelnemer dient het HIB label dus (nog) niet effectief te bezitten. 

Men komt in aanmerking voor het HIB label indien men voldoende* typerende kenmerken heeft van een ambachtsman/-vrouw. Deze beoordeling gebeurt door een HIB medewerker die rekening houdt met het ‘verhaal’ van de ondernemer.
 

Aan welke criteria moet je voldoen?

Wedstrijdverloop

22 maart - 26 april

Je kan je online kandidaat stellen via de website. Je ontvangt per mail een deelnameformulier dat je voor 26/4 om 17u ingevuld moet versturen naar  anna.craps@unizo.be

3 mei - 8 mei

De provinciale jury komt langs in je bedrijf. Op basis van het deelnameformulier en het bezoek kiezen zij per provincie 2 laureaten (één productiebedrijf en één hib'ster).

23 mei

De 10 provinciale laureaten worden bezocht door de nationale jury. Zij kiezen op basis van dit bezoek hét PRODUCTIEBEDRIJF en dé hib'ster van 2018!

13 juni

Originele prijsuitreiking voor de 10 laureaten tussen 11u00 en 13u00 op een geheime locatie. We trakteren de 2 winnaars die dag op een after work party voor alle medewerkers.

Wat kan je winnen?

UNIZO, DHL Express en partners verwennen het Productiebedrijf van het Jaar en de hib’ster van het Jaar graag met vele toffe prijzen en héél wat media-aandacht. Vooral dat laatste bleek in het verleden van onschatbare waarde voor de winnaars. De winnende bedrijven mogen zich verwachten aan:

  • Een prachtige award
  • UNIZO lidmaatschap + HIB label voor 2019
  • Een expert van DHL Express neemt samen met jou de e-commerce aanpak van je bedrijf onder de loep
  • Een professionele fotoreportage van het bedrijf om website en sociale media mee te boosten (twv €750)
  • Een heerlijke ontbijtmand voor het hele team op de dag van de prijsuitreiking (13 juni)
  • Een exclusieve after work party voor alle medewerkers op het bedrijf (13 juni)
  • Een luxueus diner voor 2 met aansluitend een exclusief bezoek aan de gloednieuwe HUB van DHL Express in Zaventem

Belgian Maker Award 2017

Aluvision wint de Belgian Maker Award 2017

Aluvision uit Deinze, ontwikkelaar en producent van modulaire aluminium systemen voor, onder meer, standenbouw wint de "Belgian Maker Award 2017". Die prijs van UNIZO en DHL Express werd intussen voor de tweede keer uitgereikt aan een Belgisch, lokaal producerend maakbedrijf, dat zich onderscheidt op vlak van duurzaamheid, innovatie, toekomstgerichte businessmodellen, export...

Aftermovie 2017


"Maakbedrijven, die hier produceren, zijn levensnoodzakelijk voor onze economie, welvaart en tewerkstelling", zegt toenmalig UNIZO-topman Karel Van Eetvelt tijdens de uitreiking. "We moeten er dan ook alles aan doen om zowel bestaande als startende lokale makers te ondersteunen." Met de werkingen 'De Makers' en 'Handmade in Belgium' (voor ambachtelijke maakbedrijven) zet UNIZO hier alvast volop op in. De daarbij aansluitende 'Belgian Maker Award' is bedoeld om inspirerende voorbeelden van innovatieve maakbedrijven, zoals Aluvsion, een podium te bieden en daarbij meteen ook aandacht te vragen voor onze KMO-maakindustrie bij de regering. Die moet volgens UNIZO, veel meer nog dan nu, inzetten op een beleid dat lokale makers extra zuurstof geeft om hier te ondernemen.

Aluvision won de Belgian Maker Award voor de manier waarop het familiebedrijf een nieuw product en businessmodel introduceerde in de event- en standenbouwsector: modulaire, telkens weer herbruikbare componenten in duurzaam aluminium, waarmee flexibel standen op maat van elke beurs of event kunnen worden gebouwd. Het familiebedrijf kiest daarbij doelbewust voor lokale productie in België, om van daaruit heel wat van haar producten te exporteren, inmiddels al naar 32 landen. "Er zijn genoeg voorbeelden van maakbedrijven die hun productie naar het buitenland verhuizen en afgewerkte producten daarna terug invoeren. Aluvision daarentegen blijft produceren in eigen land om vervolgens te exporteren. Bedrijven als Aluvision putten hun concurrentie- en onderscheidingsvermogen uit hun innovatie, waardoor ze ook op wereldvlak belangrijke successen kunnen boeken. Ze zetten België weer volop op de kaart als exportland. Hun betekenis voor onze economie is dan ook enorm", aldus Danny Van Himste, CEO van DHL Express en voorzitter van de 'Belgian Maker Award'-jury.

In de slotronde van de Belgian Maker Award-verkiezing haalde Aluvision het op deze andere straffe Belgische maakbedrijven:

  • Brouwerij Huyghe uit Melle
  • High Tech Metal Seals uit Mechelen
  • La Fille d'O lingerie uit Gent
  • Slabbinck kerkgewaden en toebehoren uit Brugge

In samenwerking met: