Soetkin Van Causbroeck creëert weelderige bloemstukken met lokaal gekweekte bloemen. Ze maakte een website en profielen op sociale media. Maar ze beseft dat ze er nog niet optimaal gebruik van maakt. Daarom besluit ze het traject Online Verkopen te volgen.

Soetkin vernoemde haar zaak Tante Fin naar haar oudtante Fin. Die trok in de jaren vijftig naar Brussel om er een eigen drogisterij te openen. Helemaal alleen. Een voorbeeld voor Soetkin. “Ik werk eigenlijk voor UNIZO”, vertelt Soetkin. “Tante Fin is mijn bijberoep. Uiteraard wil ik dat mijn zaak groeit … Maar ik wil vooral de juiste klanten aantrekken. Zo had ik vaak gesprekken met mensen van wie ik eigenlijk al meteen wist: hun smaak sluit niet aan bij mijn stijl. Dat kostte me veel tijd.

Traject met drie gesprekken

Het traject Online Verkopen bestaat uit drie delen. Eerst is er een verkennend gesprek met een UNIZO-coach. Bij Soetkin is dat haar UNIZO-collega Lena. “Samen met de ondernemers bekijk ik rond wel topic of probleem ze op het vlak van onlinezichtbaarheid of – aanwezigheid hulp nodig hebben”, vertelt Lena. “Die info speel ik dan door aan de expert. Waarmee die dan het volgende gesprek voorbereidt.” Ten slotte volgt er na een achttal weken nog een afrondend gesprek met de coach. “Ging de ondernemer al aan de slag met de tips van de expert? Merkt hij of zij al resultaat? Zijn er nog vragen? Op dat punt bekijk ik ook of een verdere begeleiding nodig is.”

Strategische en organisatorische aanpak 

Soetkin komt terecht bij expert Lieven. “Een vat vol kennis”, weet Soetkin. Haar doel is duidelijk: hoe haalt ze meer leads uit haar website en hoe zet ze in op sociale media? “Ik maak altijd een onderscheid tussen de strategische en organisatorisch aanpak bij onlineverkopen”, vertelt expert Lieven. “Als je actief wilt zijn op sociale media, dan moet je daarvoor echt tijd vrijmaken. Je agenda organiseren dus. Ik geef altijd de tip om met tijdsblokken op vaste momenten te werken.”

“Ik wil echt aanwezig zijn op sociale media. Maar op mijn manier. Ik wil geen TikTokster worden”, vertelt Soetkin. “Nu plaats ik content die past bij mij en mijn zaak. En dankzij Lieven plan ik nu wekelijks de nodige tijd in om alles voor te bereiden. Daarbij gebruik ik onder andere Facebook My Business waarmee ik posts op voorhand maak. En die verschijnen dan automatisch op het juiste tijdstip. Wat een revelatie!” Ze lacht.

Vindbare website

Soetkin en Lieven nemen ook de website van Tante Fin onder de loep. “Dat is het strategische deel van het onlineverkopen”, geeft Lieven mee. “In Soetkins geval: hoe trekken we de juiste doelgroep aan en hoe zetten we die aan tot actie? Dat wil zeggen: contact opnemen of aankopen via haar webshop.”

“We zetten eerst in op zoekmachineoptimalisatie - SEO. Waardoor de juiste doelgroep Tante Fin gemakkelijker vindt in Google. Daarbij spelen de juiste trefwoorden in de teksten een belangrijke rol. Ook op SEO-technisch vlak moet een website in orde zijn. Daarnaast bekijken we hoe de ondernemer, eventueel betalende, advertenties kan inzetten. Ik geef de nodige adviezen en tips waarmee de ondernemer verder kan.”

 

Gebruiksvriendelijke webshop

Met een checklist onderzoekt Lieven hoe klantvriendelijk Soetkins webshop is. “Een goede webshop heeft een duidelijke structuur met mooie foto’s en goede productomschrijvingen. Je moet er ook voor zorgen dat bezoekers in enkele klikken kunnen aankopen.” 

"Ik merkte eigenlijk onmiddellijk resultaat. Daarom vind ik het nu
leuk om aan mijn websiteoptimalisatie en sociale media te werken."

Soetkin gaat meteen aan de slag met haar website en -shop. Ze gebruikt daarvoor Wix. “Dat is een eenvoudig systeem. Lieven vertelde me ook dat de Wix-helpdesk eenvoudig te bereiken is. Met échte mensen”, lacht ze. “Ik merkte eigenlijk onmiddellijk resultaat. Daarom vind ik het nu leuk om aan mijn websiteoptimalisatie en sociale media te werken.”

In mensentaal uitgelegd

Expert Lieven ziet twee groepen ondernemers deelnemen aan het traject Online Verkopen. “Je hebt ondernemers, zoals Soetkin, die al een website, -shop en socialemediaprofielen hebben. Zij willen meestal meer conversie genereren. Daarnaast heb je de ondernemers die van nul starten. Hen geven we advies op het vlak van programma’s of platformen om een website/-shop mee op te bouwen.” 

“Uiteraard gebeurt het dat ondernemers niet de tijd, kennis of zin hebben om alles zelf te doen. Dan bekijken we hoe ze met externe partners kunnen samenwerken”, geeft Lieven mee. 

Coach Lena beseft dat de onlinewereld een kluwen van technische details is. “Ondernemers hebben die technische achtergrond niet. Daarom is het de taak van de expert om alles te vertalen naar mensentaal. Zo krijgen ze de nodige ondersteuning waarmee ze verder kunnen.” 

Soetkin heeft het traject ondertussen al aan verschillende mensen aangeraden. “Ik heb op een andere manier naar mijn website en sociale media leren kijken. Ik heb vaak een aha-erlebnis gehad: allee, dat ik daaraan niet eerder heb gedacht. En voor de prijs moet je het zeker niet laten.” 

Wil je ook graag meer halen uit je onlinekanalen? Of wil je een goede start maken met je nieuwe website of -shop? Schrijf je dan in voor het traject Online Verkopen en laat je begeleiden door een expert ter zake.

Schrijf je in